|
||||
Herman van Niekerk Bach,
Saint-Saëns – en ander vir die Feesseisoen JS Bach
Kersfees-oratorium (BWV 248) In
Junie 1722 sterf Johann Kuhnau – Kantor van die Heilige Thomas-kerk in
Leipzig. Johann Sebastian Bach is een van ses moontlike kandidate vir hierdie
vakante pos. Maar die keurkomitee wat Kuhnau se opvolger moes aanstel se keuse
lê by ’n hoogsgerespekteerde kandidaat, en bekend in Leipzig, Georg Philipp
Telemann. Telemann word eenparig verkies deur die lede van die keurkomitee.
Maar tot hul groot teleurstelling aanvaar hy nie hul aanbod nie. Noodgedwonge moet die komitee op hul tweede keuse terugval – naamlik ’n oud-leerling
van Telemann, Christoph Graupner. Graupner kon egter nie waarborg dat hy van sy
bestaande pos kon loskom nie. In desperaatheid bied die keurkomitee die vakante
pos toe vir JS Bach aan – wat in daardie stadium nouliks bekend was in Leipzig.
Een van die keurkomiteelede het selfs opgemerk dat “indien die bestes dan nie
vir Leipzig beskore is nie, sal ons maar tevrede moet wees met een van die
gemiddeldes …” En so word Johann Sebastian Bach in Mei 1723 aangestel as die nuwe Kantor
van die Heilige Thomas-kerk in Leipzig. Aan dié kerk was hy verbonde tot met sy
dood in 1750. Vir ’n baie karige salaris moes Bach nie alleen musiek aan die Heilige
Thomas-skool gee nie, maar ook klasse in Latyn. Daarby moes hy ook nog die
orrel bespeel, koorleier wees én musiek komponeer vir die twee hoof Lutherse
kerke van Leipzig – die Thomaskirche en die Nikolaikirche – én hy moes help met
die opleiding van musikante by van die kerke. Boonop was hy ook verantwoordelik
vir die huur van sangers en musikante vir die doel van die eredienste. Hierdie
buitensporige werklading het veroorsaak dat Bach dikwels betrokke was by
dispute met die stadsvaders. Hulle het Bach beskuldig dat hy nie sy werk na
behore doen nie – om nie te praat van die geldelike onderonsies wat daarmee gepaardgegaan
het nie … Ondanks Bach se negatiewe werksmilieu, was hy tog in staat om van sy béste
komposisies tydens hierdie periode te skep. Sy koorkomposisies alleen sluit
onder meer in sy Mis in B-mineur; die Johannes-Passie, Matteus-Passie, 300
kantates, en dan sy Kersfees-oratorium. Vir die eerste Kersfees in sy nuwe posisie as die Kantor van die
Heilige Thomas-kerk, komponeer Bach ’n indrukwekkende Sanctus, wat later deel
sou word van sy Mis in B-mineur. Bach se Kersfees-oratorium (BWV 248) is eers
in 1734 gekomponeer. Dit is nie ’n oratorium in die ‘moderne’ vorm nie, maar
die gees en karakter kan eerder gesien word in Bach se eie titel daarvoor: “Oratorium
tempore nativitatis Christi”. As gevolg van onder meer werksdruk en die feit dat daar voortdurend nuwe werke geskep en uitgevoer moes word, sodat herhaling van komposisies selde kon plaasvind, het Bach vir die doel van die Kersfees-oratorium, heelwat van sy bestaande werke gebruik – beide geestelike en sekulêre komposisies van hom. In daardie tyd was dit algemene praktyk onder komponiste om bestaande komposisies in nuwe werke in te sluit. So, byvoorbeeld, was Handel se arias en koorwerke dikwels verwerkings van reeds bestaande komposies van hom. Bach het dieselfde praktyk toegepas, maar het ook ’n magdom nuwe musiek vir sy Kersfees-oratorium geskep – die vokale gedeelte bestaan uit nie minder nie as 64 dele. Die teks vir sy oratorium kom uit die Evangelies volgens Matteus en Lukas, en is saamgestel deur Picander – dieselfde persoon wat ook verantwoordelik was vir die libretto vir sy Matteus-Passie.
Hoewel die ses verskillende dele van Bach se Kersfees-oratorium ’n
oorkoepelende eenheid vorm van die vertelling en vertolking van die
Kersverhaal, het Bach nie die werk beskou as ’n eenheid wat ononderbroke uitgevoer
moet word nie – soos in die geval van Handel se oratoriums – maar eerder as ses
aparte kantates wat tydens ses verskillende geleenthede uitgevoer moes word –
naamlik die drie dae rondom Kersfees (25, 26 en 27 Desember), Nuwejaarsdag, die
eerste Sondag ná Nuwejaar, en dan op 6 Januarie - die Driekoningsdagfees . Die
feit dat die instrumentasie vir elkeen van die ses dele heelwat verskil, is ’n
verdere aanduiding dat Bach die werk nie vir ’n aaneenlopende uitvoering bedoel
het nie, maar as enkeluitvoerings oor ’n spesifieke tyd. Dit is dan ook die
rede waarom die werk dikwels slegs gedeeltelik gehoor en uitgevoer word. Die oratorium bevat die gebruiklike kombinasie van resitatiewe, kore en
arias. Die tenoorsolis (Evangelis) sing ook die rol van die Verteller in ’n
reeks resitatiewe, saam met ander karakters wat tradisioneel met die
Kersgebeure verbind word – byvoorbeeld die engele en herders. In die eerste
drie dele word vertel van die geboorte van Christus: die reis na Bethlehem, die
geboorte in die stal, die vreugde van Maria en danksegginge. Die koor lei die
1ste en 3de dele welluidend in. Die vierde deel verwys na die doop van Jesus en
omskryf sy lewe van geloof en hoop. Die vyfde gedeelte vertolk die besoek van
die drie konings, die angs van Herodus en die versekering wat aan Herodus gegee
word dat hy nie bedreig moet voel nie. Die sesde en laaste gedeelte sluit af
met triomfklank. In die laaste drie dele lewer die koor hoofsaaklik kommentaar
in die vorm van korale. Hierdie baie bekende Lutherse korale is ryklik deur
Bach geharmoniseer, en het dikwels tydens Bach se uitvoerings die kerkgangers
geïnspireer om saam te sing. Die arias – dikwels ornaat en besonder
gedetailleerd word beskou as die refleksie van die dieper geestelike meditasies
en oordenkings van die betekenis van Kersfees. Die herhaling van die derde
kantate se koorgedeelte bring die Kersfees-oratorium dan tot ’n jubelende
einde. Camille
Saint-Saëns se Kersfees-oratorium (Oratorio de Noël Op. 12) Camille
Saint-Saëns was slegs drie-en-twintig in 1858 toe hy hierdie werk gekomponeer
het. Alhoewel hy sy komposisie begin deur eer aan Bach te betuig, het hy sy eie
karakter aan die Kersfees-oratorium gegee. Om die waarheid te sê, is die
karakter ver verwyder van Bach se feestelike karakter – dit het baie meer
gemeen met die liriese styl van die geestelike musiek in Frankryk gedurende die
negentiende eeu. ’n Mens kan dit waarneem in die besetting van die komposisie:
’n vierstemmige vokale kwintet – waarvan twee soprane is, ’n vierstemmige gemengde
koor, ’n strykorkes, harp en orrel. Anders as by Bach (Luthers) was Saint-Saëns
Rooms-Katoliek, en is die teks van sy Kersfees-oratorium dienooreenkomstig. Die
werk begin met ’n orkestrale prelude getiteld, ‘Dans le style de Seb. Bach’.
Hierdie prelude lui dan ook die gees en karakter in vir die res van die
komposisie. Die werk bestaan uit 10 dele en sluit af met ’n eenvoudige
homofoniese gesang wat feestelike energie weergee. Nog
komposisies vir die Kerstyd Maar
vele ander komponiste het in hul eie reg ook musiek vir die Kerstyd
gekomponeer. ’n Mens kan ook verder luister na Bach se Magnificat en
Kantate 140. Maar dan is daar ander musiekskeppings: Berlioz se
L’Enfance du Christ; Britten: A Boy was born; Brubeck: La Fiesta
de la Posada; Buxtehude: Das neugeborne kindelein; Charpentier:
Midnight Mass for Christmas en Nativitatem Jesum Christum; Finzi se In
Terra Pax; Handel: Messias en Te Deum; Honegger se Kersfees
Oratorium; Pachelbel se Magnificat in G; Pergelosi se Magnificat;
Poulenc se Gloria en Quatre Motets pour Noël; Respighi se Laud to
the Nativity; Rutter se Te Deum, Gloria en sy Magnificat; Schubert
se Mis in D en Mis in G; Vaughn Williams se Hodie, The First Nowell en
Fantasia op Kersliedere en Wilcocks se Christ is Born. Met die hoop dat u opnames het – of kan opspoor – van enige van hierdie
musiekkomposisies vir Kersfees, wens ek u ’n sinvolle Christusfees toe! Inligting
vir hierdie rubriek word nagevors en voorsien deur MCCOSA (Die
Musiekkommunikasiesentrum van Suider-Afrika). Die samesteller is Herman van
Niekerk – [email protected] en Posbus 1010, Auckland Park, 2006 Suid-Afrika.
Die hoofdoel van die rubriek is om musiekinligting te kommunikeer waaraan mense
nie noodwendig blootgestel word nie. Waar van toepassing, was alle datums en
tye korrek by ter perse gaan. |