|
||||
Van Zyl Slabbert *Politieke
ontleder en skrywer van Duskant die geskiedenis
(Kaapstad: Tafelberg, 2006) Voordat
’n mens oor die stand van ons demokratiese bestel kan bespiegel, is dit nodig
om duidelikheid te hê oor wat ’n Demokrasie is: Die Sowjet-Unie het homself
voorgehou as ’n People’s Democracy; so ook China en Kuba - trouens, amper
sonder uitsondering alle kommunisties beheerde lande. Dit is goed om in gedagte
te hou dat die ANC vir dekades lank die finansiële en operasionele begunstigde
was van die Sowjet-Unie. Dit het alles oornag verdwyn met die val van die
Berlynse muur in November 1989. En tog is daar nog tekens van daardie dae in
die openbare retoriek van ons regerende party, byvoorbeeld “The National
Question”, “The People’s Democracy”, “A National Democratic Revolution”. Dit is belangrik om ook te onthou dat die demokratiese Grondwet wat
uiteindelik in Suid-Afrika beding is, die allerlaaste idee van ’n Grondwet was
wat die ANC in gedagte gehad het. Tot aan die einde van die bedinging was daar
spanning tussen dié wat geglo het in gewelddadige oorgang (a people’s war) en
dié wat volgehou het met onderhandeling. Die uiteinde van die onderhandeling was ’n Klassieke Liberaal- demokratiese
Grondwet. Die meer fundamentele waarde onderliggend aan so ’n Grondwet, is die bekamping
van die misbruik van mag deur enige individu of belangegroep. Magmisbruik
mag nie geskied ten koste of ten gunste van enige burger of groepering van
burgers in die land nie. Daarom is universele gelykwaardige stemreg
veronderstel om een van die belangrikste maatreëls vir die bekamping van
magsmisbruik te wees. Maar op sigself is dit nie genoeg nie: Gevolglik maak die Grondwet
voorsiening vir die skeiding van magte, byvoorbeeld uitvoerende mag (die
President), Wetgewende mag (die Parlement), en Administratiewe mag (Die
Grondwetlike Hof, Die Regbank en Kommissies, ensovoorts.) Wanneer die vraag gestel word, Hoe gesond is ons demokrasie? is dit net ’n
ander manier om te vra, Is daar ’n oorsentralisasie van mag in die uitvoerende
gesag (m.a.w. die Presidensie) ten koste van wetgewende en administratiewe mag?
Hoe aktief word die burger se stemreg gebruik? Dit is presies met die
beantwoording van hierdie soort vrae dat ons “kreungeluide hoor van hoe ons
demokratiese bestel begin sukkel”. Byvoorbeeld, ek dien in ’n Parlementêre subkomitee wat deur die speaker
aangestel is en wat die stand van die Wetgewende Gesag (m.a.w. Parlement) moet
beoordeel in terme van die relevante grondwetlike voorskrifte. Voor ons kom
getuig voorsitters van die Staande Komitees in die Parlement en amper sonder
uitsondering sê hulle: “Ons het geen bevoegdheid nie. Alles word bepaal deur
die Uitvoerende Gesag (m.a.w. die President). Dit beteken doodeenvoudig die
Parlement is ’n lêplek vir begunstigdes van ons kiesstelsel, waaroor die gewone
stemgeregtigde geen verantwoordbaarheid kan eis nie. Praat van die kiesstelsel: dis nou ’n harde kreun. So ’n abominasie van
demokratiese praktyk is kwalik voorstelbaar. Dit is ’n geslote proporsionele
sisteem gekombineer met oorstappery. Die kieser weet nie wie en hoe om ’n
amptelike verteenwoordiger tot verantwoording te roep nie. ’n Mens moet ook maar mooi dophou hoe die Uitvoerende Gesag met die regbank
en die ekonomie werk. Die Regter Thlope-geval gaan nie maklik lê nie; en ’n
opskrif in die Mail & Guardian soos, “ANC Front Wins Huge State
Tender” laat ’n mens wonder hoe die belastingbetaler se geld gebruik word om
vir die ANC geld in te win, vir die betaal van amptenare en die veg van
verkiesings. Daar is heelwat navorsing gedoen oor die omvang en vlakke van
korrupsie in ons demokrasie: Niks kelder ’n demokratiese kultuur gouer as
korrupsie nie. Uiteindelik weerspieël dit ’n gebrek aan doeltreffende
dienslewering. Die eerste tekens van ontevredenheid in die verband is te sien
in die opstande van gewone burgers, byvoorbeeld in Phumelela en Khutsong. Dit wil lyk asof die regerende party hierdie en ander “kreungeluide” begin
hoor het. Miskien het dit ook te make met die komende opvolgstryd. Niks wat
genoem is, is onoorkombaar nie. Die kreungeluide kan verander in steungeluide.
Maar dit gaan nie vanself regkom nie. Van die hoogste gesag tot elke gewone
burger sal moet begin moue oprol. Maar ons moet ook onthou: ’n Vis raak vrot
van sy kop af. |