Antoni Segura I Mas
*Professor
in Eietydse Geskiedenis en Direkteur van die Sentrum vir Internasionale
Historiese Studies van die Universiteit van Barcelona
**
Uit die Frans vertaal deur Christel Cattin [email protected] Hierdie
artikel het verskyn in ´n bylaag oor Katalonië by Le
Monde diplomatique van Januarie 2006
Katalonië
praat Katalaans, ’n Romaanse taal wat ook die taal is van die outonome streek
van Valencia, die Baleariese Eilande, Andorra (’n soewereine staat), die Franse
gedeelte van die historiese Katalonië (die département Pyrénées orientales), die
oostelike gebied van Aragon en die klein streek van Alguer (in Sardinië).
Katalaans het homself reeds duidelik van Latyn begin onderskei aan die einde
van die eerste millenium, en die eerste geskrifte in prosa is historiografiese
kronieke van die dertiende en veertiende eeue, hoewel poësie in die
Provensaalse tradisie reeds vroeër ontwikkel het.
Katalonië het al in die negende eeu reeds ’n historiese en
kulturele entiteit begin uitmaak, etlike dekades nadat die graafskappe
wat deur Karel die Grote geskep is, hereditêr en onafhanklik geword
het. Romaans-Katalaanse kuns vertoon hierdie sonderlingheid in
merkwaardige werke (Boí-vallei). Die juridies-politieke entiteit
verskyn eers later, ná die unifikasie van die verskillende graafskappe
met dié van Barcelona, wat sy uniewording met Aragon in die dertiende
eeu sou voorafgaan. Daarna volg die verowering van Majorka en van
Valencia in dieselfde eeu. Die nuwe politieke entiteit bereik in
daardie stadium sy territoriale en kommersiële hoogtepunt. Dit is in
hierdie tydperk dat die eerste universele skrywers van die Katalaanse
letterkunde na vore kom: Ramon Llull, Joanot Martorell en Ausias March.
Teen die middel van die vyftiende eeu word die Middeleeuse koninkryk
afgetakel vanweë die maatskaplike krisis in Katalonië se platteland,
die burgeroorlog (1462-1472) en epidemies. In 1474 verenig die
huwelik van Ferdinand II van Aragon met Isabella van Kastilië die twee
belangrikste koninkryke in Spanje, terwyl elkeen sy instellings en
erfgoed behou. Dit sou egter nie verhoed dat, tydens Philippus IV (in
die sewentiende eeu) se era, “die geskil oor die teoretiese unie van
gelykes, oorgeërf van die laat Middeleeue, of die aanwending van die
finansiële bydraes van al die dele van die konglomerasie van Spaanse
gebiede vir die finansiering van die imperiale beleid met groter
heftigheid as ooit tevore ter tafel gelê word nie” (1).
Die Katalaanse antwoord daarop was die oorlog “dels Segadors” (van die
Maaiers) wat in 1640 begin het met die inname van Barcelona deur ’n
boeremag. Na ’n poging tot afstigting en inlywing by Frankryk word
vrede weer eens herstel met die Verdrag van die Pireneë (1649), wat die
mees noordelike streke van Katalonië by Frankryk integreer. Die
instellings het nietemin behoue gebly, maar slegs ’n halfeeu lank. Met
Karel II van Habsburg se afsterwe sonder ’n nakomeling het die Europese
moondhede met mekaar gewedywer om elkeen sy eie kandidaat as leier van
Spanje te probeer afdwing. Kastilië het gekies ten gunste van Philippus
van Anjou, kleinseun van Lodewyk XIV, terwyl die koning van Aragon
(insluitende Aragon, die Baleariese Eilande, Valencia en Katalonië),
wat besorg was oor die vestiging van ’n regeringstelsel wat openlik ten
gunste van sentralisasie sou wees, aartsbiskop Karel van Oostenryk
ondersteun het. In 1714, na ’n maandelange beleg, het Philippus V van
Bourbon se troepe Barcelona binnegegaan, en die Katalaanse instellings
is kort daarna afgeskaf.
Die agtiende eeu was nietemin die eeu van belangrike transformasies in
Katalonië se landbou en die ontwikkeling van die katoenbedryf. Hierdie
veranderings het nie slegs met formidabele demografiese ontwikkeling
gepaard gegaan nie, maar het ook die weg gebaan vir die
industrialisasie van die negentiende eeu.
Katalonië was een van die eerste lande wat ’n geïndustrialiseerde
gemeenskap geword het. Sedert die middel van die negentiende eeu was
die katoentekstielbedryf reeds volkome gemeganiseer, en Katalonië het
die "werkswinkel van Spanje" geword. Die maatskaplike en demografiese
veranderings het sy verskillendheid van die res van Spanje beklemtoon.
Anargistiese teorieë en ’n baie strydlustige proletariaat het van
Barcelona die stad van barrikades gemaak (volgens Friedrich Engels se
uitdrukking). Op hierdie wyse het die geboorte van die industriële
gemeenskap met lyding gepaard gegaan, want benewens maatskaplike stryde
het drie burgeroorloë die negentiende eeu uitgelig.
Met die oorgang na die volgende eeu is Spanje gekenmerk deur die
ekonomiese agterstand van sy binneland en suidelike deel, wat op
landbou gebaseer was, teenoor die groeiende moderniteit van
Katalonië, wat swak verteenwoordig is en nog swakker ingeskakel het by
die res van die Staat. Kulturele en politieke bewegings (Reinaixença,
Modernisme, Bases de Manresa) het die lig gesien, wat moderniteit en
nasionale hereiening met mekaar vereenselwig het. Gematigde Katalanisme
het ’n projek vir die modernisering van die staat ontwikkel waarvan die
mees gevorderde vorm die Mancomunitat van Katalonië (1914-1923) was.
Hierdeur sou ’n afgewaterde oordrag van enkele staatsbevoegdhede aan
Katalonië vergun word, wat deur laasgenoemde goed aangewend kon word om
sy wetlike eenheid te bevestig. Die Noucentisme het die
polities-kulturele uitdrukking daarvan uitgemaak. Maar dit was in
werklikheid die werkersklasse wat die "differensiële feit" lewend gehou
het, en dit was danksy hulle inisiatiewe (opbloei van verenigings,
opvoedkundige vernuwing, kulturele klubs) dat maatskaplike strydvoering
en nasionale aansprake nou met mekaar verbind is, dermate dat ’n
sonderlinge politieke projek tydens die Tweede Republiek (1931-1939)
uitgewerk is – Republikeins, Federaal en linksgesind.
Die munisipale verkiesing van 12 April 1931 het die oorwinning aan ’n
linksgesinde nasionalistiese koalisie besorg: Esquerra Republicana de
Catalunya (Republikeinse Linkervleuel van Katalonië – ERC) en Unió
Socialista de Catalunya (USC). Twee dae later het Francesc Macià (ERC)
’n “Katalaanse Republiek” geproklameer wat ’n integrale deel van ’n
Iberiese Federasie sou vorm. Die voorlopige Republikeinse regering in
Madrid het nie hierdie inisiatief verwelkom nie. As teenvoeter het
hulle die stigting van ’n outonome gesag voorgestel wat die naam van ’n
historiese instelling sou oorneem, die Generalitat (Generaliteit),
gepaard met die uitbouing van ’n Statuut van Outonomie wat op 2
Augustus 1931 by wyse van ’n referendum aanvaar is.
Die verkiesing van die Spaanse Grondwetgewende Vergadering (Cortes) op
28 Junie 1931 het weer eens ’n oorwinning besorg aan die ERC, wie se
stem hoofsaaklik van die werkersklas afkomstig was. Hieronder het ’n
proletariaat geressorteer wat merendeels by die Nasionale Konfederasie
vir Werkverskaffing (CNT), ’n anargisties uniegedrewe vakbond,
geaffilieer was, en wel ten koste van die Lliga, die party van
konserwatiewe Katalanisme. Nietemin moes die Statuut aansienlik gewysig
word om dit in ooreenstemming met die Grondwet te bring en is dit op 9
Desember 1931 aanvaar. Die Cortes van Madrid het dit op 9 September
1932 aanvaar met 214 stemme (Sosialiste en Republikeine) ten gunste
van, 24 teenstemme en 100 onthoudings.
Katalonië het homself op hierdie wyse opgerig as ’n “outonome streek
binne die Spaanse staat”, die Generaliteit het sy “verteenwoordigende
orgaan” geword, en Kastiliaans (Spaans) en Katalaans het albei
gelykwaardige status as amptelike tale geniet. Die staat het die
alleenmag behou oor “verdediging en die weermag; internasionale
betrekkinge; beleid met betrekking tot doeaneregte, belasting, kapitaal
en banke.” Die Generaliteit se bevoegdhede het “alles wat burgerregte
... en die administratiewe regeringstelsel van Katalonië raak”,
ingesluit; dit is toegelaat om opvoedkundige instellings te stig, en
Madrid het ook die “handhawing van wet en orde, sowel as regspleging”
aan hom opgedra. Verder is die “heffing van territoriale, landelike en
stedelike belasting” (2) aan hom toegestaan.
Die Statuut van 1932 maak hoogs doeltreffende regeringsaksies moontlik,
veral wat die onderwys betref. Maar die onbuigsamer sektore van die
weermag en die Spaanse regtervleuel het nooit die republikeinse
wetlikheid aanvaar, of kon toelaat dat die staat van sy monopolie
afstand doen nie. Hulle veroorsaak die burgeroorlog (1936–1939), wat ’n
einde gebring het aan die outonomistiese en republikeinse droom van die
linkervleuel.
Die nederlaag van 1939 het gelei tot die ontbinding van Katalaanse
instellings, wrede onderdrukking (3) en “’n poging tot kulturele
volksmoord op Katalonië” (4). Gedurende die eerste jare van generaal
Franco se diktatorskap kon die Katalaanse taal en kultuur uitsluitlik
in ballingskap voortbestaan. Die verlies aan individuele vryhede het
gepaard gegaan met die verlies aan nasionale vryhede. Op hierdie wyse
het die politieke en kulturele opposisie, wat geleidelik kragtiger
geword het, die volgende slagspreuk gedurende die 1970's
aangeneem: “Vryheid! Amnestie! En 'n Statuut van outonomie!” Die
nasionale feit het die kollektiewe patrimonium van die opposisie in sy
geheel geword. Tydens die eerste demokratiese verkiesing op 15 Junie
1977 het meer as 75 % van die Katalaanse kiesers hulleself ten
gunste van die herstel van die Katalaanse instellings en die
1932-Statuut uitgespreek, en meer as 50% van die kiesers het dit gedoen
vanuit ’n linksgesinde posisie (5).
Die territoriale herorganisasie van die Spaanse Staat het die
sleutelvraag geword tydens die oorgang na Franco se bewind tussen 1975
en 1978. Op 11 September 1977 het ’n reusagtige betoging, wat honderde
duisende Katalane in Barcelona se strate verenig het, die eis om ’n
outonome regering in Katalonië vergestalt. Maar die president van die
Spaanse regering op daardie tydstip, mnr. Adolfo Suarez, was onwillig
om ’n outonomie toe te staan wat deur die linkervleuel beheer sou word.
Hy het dus besluit om weer die Generaliteit in te stel en het die
uitgeweke Katalaanse president, Josep Tarradellas, aan die hoof daarvan
aangestel, wat op 23 Oktober 1977 na Barcelona teruggekeer het. Die
herinstelling van die Generaliteit was die oorgangsregering se enigste
besluit wat binne die raamwerk van Republikeinse wetlikheid val.
Die nuwe Spaanse Grondwet is by wyse van ’n referendum op 6 Desember
1978 aanvaar, en dié van Katalonië se nuwe Statuut, op 25 Oktober 1979.
Die teks verleen aan die Generaliteit bevoegdhede met betrekking tot
die onderwys, gesondheid, bestaansorg, taal- en kulturele beleid,
stads- en streeksbeplanning, ensovoorts. Dit magtig verder die skepping
van ’n outonome polisiemag en definieer Katalonië as ’n
“nasionaliteit”, wat “sy eie taal ... Katalaans” besit, wat
dieselfde amptelike status as Kastiliaans geniet. Desondanks het
hierdie Statuut nie ander hoogs simboliese bevoegdhede wat in die
Statuut van 1932 bestaan het, aanvaar nie, byvoorbeeld “die staat se
polisiemag in Katalonië” en die skepping van ’n appèlhof. Die
finansiering van die Generaliteit is afkomstig van die Staat se
inkomste uit belasting.
Hierdie Grondwet van 1978 het nie ’n oplossing gebied vir die probleme
wat met die staat se territoriale organisasie gepaard gaan nie.
Sewentien outonome Gemeenskappe regoor Spanje is daarin erken, met die
gevolg dat dit die aspirasies van Baske, Katalane en Galiciërs
afgewater het. Kortom, die nodige desentralisasie van die Staat is
doelbewus met die regmatige aansprake van Euskadi, Katalonië en Galicië
verwar. ’n Unieke geleentheid het op hierdie wyse verlore gegaan om aan
historiese eise te voldoen deur middel van ’n herdefinisie van die
staat, gebaseer op Spanje se multinasionale karakter.
Niemand weet of die konteks van die era dit moontlik sou maak om verder
te gaan nie, veral omdat daar geen skeuring plaasgevind het nie, maar
bloot hervorming. Dit is onbetwyfelbaar dat die Grondwet onder druk van
“die geraas van stewels en swaarde” vanuit die kasernes plaasgevind het
en later, op 23 Februarie 1981, het ’n poging tot ’n militêre
staatsgreep plaasgevind. Dit is ook waar dat die politieke wil van die
regering – en van ’n gedeelte van die linksgesinde opposisie – op
daardie tydstip daarop gerig was om nie prioriteit aan Katalonië se
nasionale sonderlingheid te verleen nie.
Op 20 Maart 1980 het die eerste verkiesing van die Katalaanse Parlement
plaasgevind, wat ’n oorwinning aan Convergencia i Unio (CiU), ’n
nasionalistiese middelregse koalisie, verleen het en wat deur middel
van gesprekvoering met alle maatskaplike klasse daarin geslaag het om
die “belange van Katalonië” met dié van sy eie agenda te identifiseer.
Vir 23 jaar lank het mnr. Jordi Pujol, wat as President van die
Generaliteit verkies is, die lotsbestemming van Katalonië in sy hande
gehad. Die vooruitgang op alle gebiede was merkwaardig. Mnr. Pujol het
ook bygedra tot Spanje se politieke stabiliteit deur die
minderheidsregerings van die Spaanse Sosiale Werkersparty (PSOE) van
1993 tot 1996 en die Populêre Party (PP) tussen 1996 en 2000 te
ondersteun. Desnieteenstaande het hy nooit die Statuut van 1979 waarvan
die gebreke na vore gekom het, bevraagteken nie; in die besonder met
betrekking tot die stelsel van finansiering wat die rykste streke
swaarder belas sonder dat hulle daarvoor vergoed word by wyse van
staatsbeleggings.
Al is Katalonië se bruto binnelandse produk (BBP) inderwaarheid hoër as
die Spaanse gemiddeld, kom dit nietemin neer op ’n kleiner inkomste per
persoon as die nasionale gemiddeld wanneer belasting afgetrek en
oordragte na armer outonome streke, tesaam met die staat se beleggings
in Katalonië, in berekening gebring word.
Die verkiesings van November 2003 in Katalonië en Maart 2004 in Spanje
open opnuut die moontlikheid vir herorganisasie van die staat, terwyl
huidige imperatiewe in ag geneem word. In Katalonië is ’n linksgesinde
Katalanistiese regering saamgestel, terwyl ’n sosialistiese regering in
Madrid gevorm is. Hierdie stuasie lyk dus gunstig vir oorgang na
’n federale beskouing van Spanje wat oplaas aan die verwagting van
outonomie vir Katalonië sal voldoen en tegelyk voorsiening sal maak vir
’n finansieringstelsel wat aan onmiddellike uitdagings sal voldoen. Dit
is die mikpunt van die nuwe Statuut wat in September 2005 deur die
Katalaanse Parlement aanvaar is en wat tans in Madrid se Parlement
bespreek word.
Die teks definieer Katalonië as ’n “nasie wat as outonome gemeenskap
saamgestel is in ooreenstemming met die Grondwet en die huidige
Statuut”. Dit bepaal sy bevoegdhede om sodoende te verhoed dat die
Madrid-regering wette kan uitvaardig wat hulle kan inperk. Dit vereis
die Generaliteit se teenwoordigheid te midde van nasionale en Europese
instellings; dit skep ’n bilaterale Kommissie Generaliteit-Spaanse
Staat. Dit skep veral ’n nuwe finansieringstelsel wat berus op die
daarstelling van ’n Fiskale Agentskap vir Katalonië wat verantwoordelik
is vir die “bestuur, invordering, betaling en inspeksie van alle
belasting wat die staat na Katalonië oorplaas”, en wat daarop, in die
naam van solidariteit en deelname aan staatsbesteding, ’n bedrag sal
terugbetaal bereken op grond van “bevolkingsgetalle, die bruto
binnelandse produk en die vergelykende fiskale bydrae.” (6)
Hierdie nuwe statutêre teks kan sonder twyfel verder bespreek word, dit
is die bestaansrede vir die parlementêre proses. Maar waaroor geen
twyfel bestaan nie, is die legitimiteit daarvan, want dit is per
stemming deur 90% van Katalaanse afgevaardigdes vanuit alle politieke
strominge aanvaar, en ook nie oor die versoenbaarheid daarvan met ’n
soepel interpretasie van die Grondwet nie. Origens is al die prosedures
vir die samestelling daarvan ten nouste nagekom, en dit getuig van ’n
bereidheid om Katalonië beter met Spanje te integreer sonder prysgawe
van politieke spelreëls, en sonder om homself bloot te stel vir enige
beskuldiging van ’n poging tot afskeiding.
Uiteraard word dit nie op dieselfde wyse deur die Spaanse regtervleuel
en die media wat dit beheer, vertolk nie. In die praktyk gebruik die
Populêre Party (PP) doelbewus vals argumente (byvoorbeeld dat die nuwe
Statuut poligamie en genadedood sou wettig); dit vererger die
onderliggende spanning deur voor te hou dat die teks “Spaanse eenheid
laat verbrokkel” en lei tot sy “balkanisering”. Die media wat hom
simpatiek gesind is, gaan nog verder deur propagandategnieke aan te
wend wat aan Goebbels toegeskryf sou kon word: lieg, beledig, bestempel
Katalaanse politieke leiers as “Nazis” en voer veldtogte om produkte
van plaaslike en multinasionale maatskappye wat in Katalonië gesetel
is, te boikot – SEAT, Nestlé, Sony, Danone, Gerblé, ensovoorts.
Die kernvraag is nie eens die Statuut in sigself nie, maar, soos die
geval is met ander sake (homoseksuele huwelike, die plek van godsdiens
in die onderwys, ensovoorts), buit die PP en die nostalgiese sektore
van Francoïsme die situasie uit in ’n poging om mnr. José Luis
Rodríguez Zapatero se regering te destabiliseer en omver te gooi. Hulle
huiwer nie om affrontasie tussen outonome gemeenskappe aan te blaas nie
en skep soveel spanning dat dit werklik nasionale harmonie kan bedreig.
Hulle diskoers herinner aan dié van die regtervleuel op die vooraand
van die burgeroorlog in die 1930's.
Die sosialistiese regering van Spanje moet onverstoord bly en weet hoe
om die aanslae van die reaksie te weerstaan. Op ’n tydstip waar dit lyk
of vrede in die Bask-provinsie nader as ooit tevore is, moet dit die
uitdaging van ’n herorganisasie van die staat aanvaar wat tydens die
oorgangstydperk onvoltooid gelaat is.
_________
(1) Joaquim Nadal i Farreras, “Catalunya sota els Àustries”, in Joaquim
Nadal i Farreras et Philippe Wolff (Dir.), Història de Catalunya,
Barcelona: Oikos-tau, 1983.
(2) Josep Termes, Història de Catalunya (Red. Pierre Vilar). VI, De la
Revolució de setembre a la fi de la Guerra Civil (1869-1939),
Barcelona: edicions 62, 1987.
(3) Josep M. Solé i Sabaté, La repressió franquista a Catalunya 1938-1953, 2de
uitgawe, Barcelona: Edicions 62, 2003.
(4) Josep Benet, L’intent franquista de genocidi cultural contra
Catalunya, Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1995.
(5) Borja de Riquer y Joan B. Culla, Història de Catalunya (Red. Pierre
Vilar), VII, El franquisme i la transició democrática, Barcelona:
edicions 62, 1989.
(6) Parlament de Catalunya, “Proposta de reforma de l’Estatut
d’autonomía de Catalunya”, Butlletí Oficial del Parlament de Catalunya,
núm. 224, 3 Oktober 2005:
http://www.parlament-cat.net/activitat/bopc/07b224.pdf (in Spaans:
http://www.parlament-cat.net/porteso/estatut/estatuto.pdf).
|