Hierdie artikel is deel van 'n
versameling artikels wat gehuisves word by
Blik met die doel om dit digitaal te bewaar en beskikbaar te stel.
* Indeks van artikels
|
|
Die politiek van selfbeskikking: Orania en Suid-Afrika |
2006-01-16 |
|
|
Carel (iv) Boshoff
|
Tydens ons onderhandelinge oor orania se munisipale status is die vraag gestel of ons net in artikel 235 van die grondwet belangstel en of ons die res van die grondwet ook onderskryf. Ons antwoord was natuurlik dat onderskryf en ondersteun nie noodwendig dieselfde ding is nie omdat daar baie is wat ons anders sou wou sien, maar dat ons aanvaar voorsiening soos dié in artikel 235 kan nie in isolasie gelees word nie en dat ons histories en prakties die ooreenkoms wat in die grondwet neerslag gevind het, aanvaar en onderskryf.
Ons het in besonder aangevoer dat Orania nie op
rassegronde opgerig is of bedryf word nie en dat
inwoners vryelik met die kultuur-politieke oogmerke
waarvoor Orania uitdruklik staan en met mekaar
assosieer. Niemand word op rassegronde verplig of
verbied om in Orania te bly nie en niemand word
deurgang op openbare paaie ontsê nie. Orania stel hom
dus nie in stryd met die gelykheidsbeginsel of die reg
op vrye beweging op nie, maar gee binne die totale
verband uitdrukking aan die konsep van die reg van ’n
gemeenskap wat ’n gemeenskaplike taal- en
kultuurerfenis deel, op selfbeskikking binne ’n
territoriale entiteit.
Die politieke arena waarin Artikel 235 sy beslag
gekry het, eers as Beginsel XXXIV van die tussentydse
Grondwet en later as sodanig in die finale Grondwet, is
een waarin groter uitgesprokenheid as tans oor ’n
volkstaat en selfbeskikking geheers het en dit is
belangrik om die denkbeelde wat daar aan die orde
was, weer duidelik onder oë te neem. Ek is van mening
dat die volkstaat soos gepropageer, beskryf kan word
as ’n kleiner kultureel/etnies homogene nasiestaat wat
op ’n deel van die Suid-Afrikaanse grondgebied naas
die oorblywende Suid-Afrika tot stand kom en in
vriendskaplike verhouding tot Suid-Afrika funksioneer.
In soverre omstandighede nie toegelaat het dat dit
meteens tot stand kom nie, moes voorsiening vir
ontwikkeling in dié rigting gemaak word. Konsepte
soos internasionale bemiddeling is selfs in die Akkoord
tussen die Vryheidsfront, die ANC en die destydse NP-
regering genoem en beide Beginsel XXXIV en Artikel 235 is onder meer met die oog daarop vertolk.
Hoewel die gedagte aanvanklik en in prinsipe
heelwat steun van Afrikaners ontlok het, het praktiese
steun in die vorm van verhuising na of belegging in die
voorgestelde ontwikkelingsgebied beperk gebly tot ’n
klein getal pioniers en entoesiaste. Van hulle is ook nie
verwag om bloot nog ’n politieke keuse uit te oefen
nie, maar om nuwe praktyke en gemeenskapsvorme te
vestig terwyl daar uit eie bronne aan materiële
behoeftes voorsien moes word. Buiten dat dit ’n
geweldige opgaaf geblyk te wees het en as politieke
projek inherent tot ’n aansienlik stadiger ritme as die
wisseling van partypolitieke lojaliteite - wat reeds
stadig is - verdoem is, het daar minstens drie nadelige
veranderinge ten opsigte van Afrikaners se posisie in
die algemeen in Suid-Afrika ingetree.
Dit is eerstens dat die nuwe grondwetlike
bedeling wat aanvanklik nog heelwat vloeibaarheid
vertoon het, teen die einde van die 1990's verhard het.
Die nuwe Grondwet is opgestel, polities aanvaar en
juridies gesertifiseer as in ooreenstemming met die
Grondwetlike Beginsels waarop daar vooraf
ooreengekom is en ingrypende veranderinge aan die
grondwetlike orde soos die afskeiding van ’n volkstaat,
selfs in die vorm van ’n provinsie, word nie meer
voorsien nie. Tweedens het daar ’n grondliggende
magsverskuiwing ten koste van Afrikaners ingetree,
nie net wat politieke beheer oor staatsinstellings
aangaan nie, maar ook en juis wat hulle posisies binne
staatsinstellings en selfs in die private sektor aangaan.
Afrikaners se teenwoordigheid in byvoorbeeld die
veiligheidsmagte is met behulp van regstellende aksie
en transformasie en om strategiese redes aansienlik
beperk en waar Afrikaners in daardie en ander
strategiese posisies nog met die oorgang in 1994 ’n
magsfaktor kon wees, is sulke moontlikhede intussen
prakties vernietig. Derdens het Afrikaners se selfbeeld
’n transformasie van sy eie ondergaan. Wat eens as ’n
doelgerigte gemeenskap om mee rekening te hou,
beskou is, het oorwegend tot ’n losse bondel individue
wat tussen nostalgie en opportunisme rondgeslinger
word, ontbind. Eers met die NNP se onlangse
aansluiting by die ANC kan mens aan die openbare
ontvangs wat die Minister van Toerisme en
Omgewingsake geniet, sien dat Afrikaners op
grondvlak die assimilasie-opsie nie aanvaar nie. Dit
beteken egter nie dat hulle tot enige wesenlike
alternatief aangetrokke voel of ’n samehangende
antwoord daarop ontwikkel nie.
Intussen het die dialektiek van politieke kragte
voortgegaan en kan daar nou van ’n tweede oorgang en
Afrikaners se antwoord daarop gepraat word. Die
eerste oorgang sou dan as die demokratisering rondom
1994 beskryf kon word en Afrikaners se houdings
daaroor en hulle antwoorde daarop het mettertyd vorm
aangeneem. Hoewel dit nie bo kritiek verhewe was nie, is daar onder Afrikaners algemeen aanvaar dat dié
nuwe orde ’n meer legitieme en insluitende bedeling
vir die meerderheid Suid-Afrikaners teweeg gebring
het sonder om ’n haatveldtog teen of vervolging van
Afrikaners of Blankes te loods. Dit het Afrikaners en
Afrikanerinstellings in staat gestel om op ’n
konstruktiewe wyse daarop te antwoord en nie net die
oorspronklike ondersteuners van magsprysgawe het dit
gedoen nie. Organisasies soos Solidariteit, die
Vryheidsfront,
die
Voortrekkermonument
en
Afrikaanse kunstefeeste is uit verskillende oorde geloof
vir die realistiese en opbouende manier waarop hulle
vir hulle lede en ondersteuners by die owerhede intree.
Soos ek dit verstaan, is die kern van die
antwoord wat hierdie organisasies op die eerste
oorgang gegee het, om hulleself en hulle andersheid te
bevestig terwyl hulle hulle daarop toelê om volgens die
nuwe reëls van die spel voortreflik te speel. Hoewel dit
nie op steun aan die ANC se beleid of die nuwe elite se
voorkeure en belange neerkom nie, impliseer dit wel ’n
onderskrywing van die nuwe demokratiese en
grondwetlike raamwerk en die reëls wat dit inhou.
Solidariteit is byvoorbeeld nie verhoed om ’n kritiese
rol binne die bestel te speel nie en het vriend en vyand
se respek daarmee afgedwing. Dit het egter meegebring
dat sy optrede oorwegend op die daaglikse eise wat
met sy lede se ekonomiese en statutêre (rasse-)
identiteit eerder as hulle etniese identiteit verband hou,
gereageer het. Om die waarheid te sê, baie van die lof
wat Solidariteit, die Vryheidsfront en talle ander
organisasies vir hulle optrede uit onverwagse oorde
ontvang het, was in werklikheid lof daarvoor (of vir die
beeld daarvan) dat hulle hulle in die nuwe magsorde
berus het en nie in diens van etniese weerstand
daarteen laat intrek het nie.
Die tweede oorgang word intussen vinnig
voltrek, hoewel beide die historiese verrassing van die
blanke bedeling se geweldlose magsoorgawe en die
nuwe elite se vestigende belang die versluiering
daarvan ondersteun. Oud-president FW de Klerk was
heeltemal reg om te verwag dat die ANC ná die val van
die Berlynse muur in ’n ideologiese windstilte beland
het, maar hy het hom met die gevolge van sy eie
regime se verlies aan ideologiese inhoud misreken. Die
gevolge is vir almal om te sien: die NP en die ANC het
mekaar op die gemene grond van die regstaat, die vrye
mark en die liberale demokrasie ontmoet en daarmee
aan beide se vorige ideologiese opponente toegegee.
Die verskil was egter dat NP-onderhandelaars soos
Roelf Meyer en Leon Wessels ’n vreedsame oorgang
as doel in sigself beskou het terwyl ANC-
onderhandelaars soos Cyril Ramaphosa en Thabo
Mbeki dit as middel tot ’n doel beskou het. Die plekke
wat elkeen van hulle sedertdien in Suid-Afrika
ingeneem het, getuig daarvan.
Hoewel daar oortuigend aangevoer word dat ’n
mededingende vryemark-ekonomie met ’n sterk swart
besigheidsklas deur Pres. Mbeki as sy belangrikste
nalatenskap aan Suid-Afrika en Afrika beskou word,
moet sy instrumentele beskouing daarvan nie onderskat
word nie. Pres. Mbeki word té maklik as ’n swart
Engelsman met ’n pragmatiese belang by
Afrikanistiese retoriek, afgemaak. Dit sal ons meer baat om hom te sien as ’n grondliggend
gemoderniseerde staatsman wat hom geroepe voel om
Suid-Afrika en Afrika aan die hand van die mark-
ekonomie en globalisering te moderniseer. Die verskil
is dat hy nie aan die gewaande neutrale rasionaliteit
van die mark en die individualisme verbind is nie, maar
sonder skroom ’n nuwe swart elite skep om die ou
blanke elite se plek in te neem. Wie deur die huidige
magsorde as onverdienstelik en in die pad van
rasgebaseerde transformasie beskou word, sal ’n fout
maak om hulle heil in die gewaande neutrale
rasionaliteit van die liberale regstaat te gaan soek.
Hulle sal vind dat dit nie hulle vaardigheid ingevolge
die spelreëls is wat hulle sukses bepaal nie, maar die
soewereine oordeel van die skeidsregter.
Dit blyk in elk geval dat Afrikaners eerder
geneig is om, in die gees van die eerste oorgang ’n
beter Suid-Afrika wat ook vir die Afrikaner ’n plekkie
in die son bied, na te jaag as om hulle vir ’n
selfstandige Afrikanervolk wat ook en onder meer tot
’n beter Suid-Afrika kan bydra, te beywer. Dat hulle
die tweede oorgang nog nie verreken of wil verreken
nie, verklaar deels waarom meer ingrypende
alternatiewe soos ’n beroep op selfbeskikking nog
betreklik min aftrek kry. Maar mens kan kwalik
verwag dat dit aftrek sal kry as die strukturele
magsverskuiwings en politieke verwikkelinge nie
deeglik deur die voorstanders van selfbeskikking in
aanmerking geneem geneem word nie.
Die nasiestaat is nie net deur globalisering
gerelativeer nie - om die waarheid te sê het nasiestate
dié relativering nogal goed oorkom - maar die
ekonomiese, ekologiese en veral kulturele koste
verbonde aan die staatsorde wat op die lees van die
nasiestaat geskoei is, is toenemend besig om aan die lig
te kom. Die nasiestaat is immers geen toevallige
simptoom van die moderniteit nie, maar een van die
sentrale instrumente daarvan en waar dit nou nog
ingevoer word (soos in Suid-Afrika!), is dit duidelik
dat die koste daarvan nog nie verminder het nie. Elkeen
van die eienskappe wat Suid-Afrika vertoon en
waarteen kritiese Afrikaners hulle verset - of dit
verengelsing van onderwys, die sentralisering van mag,
transformasie van die openbare en private sektore of
die miskenning van kulturele en groepsregte is - is eie
aan die verskynsel nasiestaat.
Waar identiteitspolitiek beoefen of nagestreef
word, waar die politiek van erkenning vaardig is of
bedink word, waar die behoud van kulturele
verskeidenheid as deug gereken word, daar word die
breë idioom van federalisme en die republiek gehoor.
Die republikeinse tradisie eerder as die nasiestaat maak
die vanselfsprekende woordeskat van die Orania-
gedagte uit, dit moet net toegeëien en uitgeleef word,
maar daarop gaan ek onder die volgende punt verder in.
Om die Orania-gedagte as rigting-
wyser vir Afrikaners se optrede
in die politieke arena aan te bied
Die eerste reaksie wat ek ten opsigte van so ’n poging,
naamlik om die Orania-gedagte as rigtingwyser vir
Afrikaners se optrede in die politieke arena aan te bied,
verwag, is die vraag (in meer of minder vriendelike
toon) Namens wie dink jy praat jy? Wie is jou
Afrikaner en het jy ’n mandaat om namens hulle te
praat? Hierdie is wesenlike vrae, nie in soverre dit ons
tot vrugtelose definisies van wie en wie dan nie
Afrikaners sou wees, lei nie, maar omdat dit ons voor
die vraag na visie en mandaat stel. (Die oorspanne
definisiesoekery hoort in elk geval tot ’n verbygegane
diskoers en word nog net ingegooi om ons te verwar
terwyl almal anders heeltemal goed genoeg weet na
wie hulle verwys as hulle van Afrikaners praat. Die
werklike vraag is of daar nog Afrikaners is wat
Afrikaners wil wees en of hulle bereid is om die dinge
te doen wat dit van hulle gaan verg.) Die belangrike
kwessie van visie en mandaat kom na vore omdat jy in
die politieke arena onbeholpe sal wees sonder enigeen
van die twee. Visie gaan mandaat egter vooraf omdat
jy jou visie nie bou op die mandaat wat jy het nie, maar
aanbied met die oog op die mandaat wat jy wil hê. Wie
vir hierdie sprong in die duister nie kans sien nie, sal
vind dat hulle in ordebevestigende politieke rituele
vasgedraai raak.
Die frase wat my nou al geruime tyd besighou,
is dié van ’n ander idee van wat dit beteken om mens te
wees. Voordat ek u dan op enkele van my eie gedagtes
in die verband trakteer, wil ek ’n deel van prof Danie
Goosen se onlangse voorsittersrede by die FAK vir u
parafraseer. Ek hoop dat ek reg daaraan laat geskied,
hy moet dit maar weer regtrek as ek dit skeeftrek of
losrafel.
Goosen voer aan en lig dit met voorbeelde uit
die geskiedenis toe dat gelukkige gemeenskappe nie
gemeenskappe is wat geen teenspoed of lyding beleef
nie, maar gemeenskappe wat hulle werklikheid
(oftewel hulle geskiedenis) as ’n gawe beleef, as ’n
geskenk en nie as ’n ramp of as die gevolg van wrede,
of ten beste blinde noodlot nie. Hy verwys na die
klassieke era en die Griekse stadstate wat nie net die
tragedies nagelaat het nie, maar wat ook vir die
republikeinse en demokratiese politiek as oorsprong en
verwysingspunt dien, en na die hoogbloei van die
Europese Middeleeue wat onder meer die Gotiese
katedrale opgelewer het, fisieke monumente wat so ’n
sterk gedagte verteenwoordig het dat dit oor geslagte
heen tot stand gebring is. Hy verwys na die beeld van
’n milde reën wat mens moeiteloos in ontvangs neem
en roep ons op om ons werklikheid/geskiedenis ook só
te ontvang. Dan gaan hy voort en voer aan dat die
geskenk ’n teengeskenk oproep, dat die beeldhouer sy
klip of houtblok as geskenk uit die natuur ontvang en
as teengeskenk ’n beeld daaruit maak, dat die
komponis die note en klanke van die Skepper ontvang
en as teengeskenk musiek daarvan maak, dat die digter
woorde as geskenk van die tradisie ontvang en drama
daarvan maak. Die politieke kant daarvan is dat ’n
gemeenskap wat sy geskiedenis as geskenk ontvang en
nie as ontmagtigende ramp of noodlot nie, as
teengeskenk deelnemend en demokraties by sy eie
toekoms betrokke sal raak.
Dit is in kort die werklikheidsbeskouing wat hy
as alternatief vir die simboliese elende waarin
Afrikaners hulle bevind, aanbied. Ek het dit ’n transformerende beskouing gevind en ek hoop dat dit
wyd uitgedra sal word en diep inslag sal vind. Dit is die
geestesingesteldheid waarmee iets soos Orania se
poging om selfstandig en op eie voet met die
gevestigde magsorde om te gaan, vir Afrikaners as
rigtingwyser aangebied kan word.
Om ’n ander idee van wat dit beteken om mens
te wees meer regstreeks op Orania te betrek, verwys ek
na die vraag waarom Orania grondgewys nie vinniger
groei nie en waarom Afrikaners en selfs Afrikaanse
landbouers so sentimentloos met grond omgaan. My
soeke na ’n antwoord hierop het my eweneens op die
spoor van so ’n ander idee gesit. Ek is naamlik van
mening dat Afrikaners se onbeholpenheid met die
grondvraag ’n regstreekse uitvloeisel van ons
gemoderniseerdheid is en dat ’n kritiek op die
moderniteit en ons deelname daaraan, ’n voorwaarde is
vir so ’n ander idee van wat dit beteken om mens te
wees en vir Orania om as rigtingwyser te dien. Laat ek
dit bietjie toelig: modernisering is ’n proses weg van
grond, dit is ’n proses van verstedeliking en van
massafisering. Modernisering word op massa-
produksie en massa-verbruik gebou en daarom op die
standaardisering van behoeftes en voorkeure,
uiteindelik van taal en kultuur soos in massa-vermaak
en die massa-media. Dit word deur massa-geletterdheid
bemiddel en stel die staat se massiewe onderwysstelsel
in die sentrum. Daarom is dit nie vreemd nie dat die
nasionale staat, die dominante staatsvorm van die
moderniteit, alles wat in die weg van massafisering en
standaardisering staan, wil wegvee. Die nasie-staat se
sukses is gebaseer daarop dat ’n enkelvoudige ruimte
tussen die staat en individue tot stand kom, onverstoord
deur enige tussenvlakke wat die staat se rol kan
belemmer. Die nasie-staat se ideale burger is ’n
produsent/verbruiker wat sy deel doen om die wiele
van die ekonomie van skaal te laat draai.
Om al die tussenvlakke uit die weg te ruim en ’n
enkelvoudige ruimte tussen individu en staat tot stand
te bring, beroep die nasie-staat hom dan ook op die
ondeelbaarheid van soewereiniteit en op die
sentralisering van gesag, selfs binne ’n parlementêre
bestel. Met betrekking tot grond vertaal die staat-
individu verhouding dan ook in ’n enkelvoudige ruimte
tussen staatsgebied en grond as kommoditeit. Wanneer
die staat sy gesag oor sy hele grondgebied uitoefen en
sy oogmerk van ’n massa-ekonomie (ekonomie van
skaal) bereik, is dit inderdaad ondenkbaar dat grond
wat deur individue besit word, méér as hoogstens ’n
geliefde besitting sal wees. Sien u dat die moderne
beeld van staatsoewereiniteit, van ekonomiese skaal en
van welvaart dit vir die oorgrote meerderheid
Afrikaners onmoontlik maak om te sien wat ons
intuïtief aanvoel as ons sê grond kan nie tot
kommoditeit gereduseer word nie?
Maar hierdie drie sake dien nie net om te
verklaar waarom die grondvraag vir té veel Afrikaners
nie die grondvraag is nie; dit sit ons juis op die spoor
van ’n ander idee van wat dit beteken om mens te
wees. Oorweeg vir ’n oomblik dat as jou verhouding
tot die staat nie dié van weerlose individu tot Leviathan
is nie, maar deur ’n komplekse tussenruimte bemiddel
word; as jy ekonomiese verhoudinge op menslike en lokale skaal kan bedink en beoefen; en as jou beeld van
welvaart nie tot die verbruik en vertoon van materiële
goedere gereduseer word nie, maar vir ’n geestelike
inhoud voorsiening maak, dan werk jy reeds met ’n
wesenlike anderse idee van wat dit beteken om mens te
wees. Die vraag van ekonomiese skaal en welvaart
word in die Orania-geledere al deeglik herbedink en
nuwe praktyke is reeds besig om vorm aan te neem.
Juis dít is wat mense oor ’n breë front as hoopgewend
beleef. Die vraag van grondgebied/staatsgebied, van
grond en van Orania se gronduitbreiding het egter nog
nie ’n soortgelyke omvorming ondergaan nie - en by
omvorming bedoel ek uitdruklik nie ’n verskraling of
verwatering nie, maar ’n kwalitatiewe heromskrywing.
Die soewereiniteit van outonomie en
subsidiariteit is die ontbrekende skakel in ons
argument, in ons anderse idee van wat dit beteken om
mens te wees. Dit is die prinsipe waarmee Pres. Mbeki
se uitdaging create a reality, confront us with facts that
we cannot ignore tegemoet gegaan moet word. Die
totalitêre droom van ’n eendimensionele, verstaatlike
werklikheid waar alles tussen die individu en die staat
vernietig is, is immers niks anders as ’n slegte Utopia
nie. Om op federalisme voort te bou, open die
moontlikheid
van
tallose
belowende
bondgenootskappe, beide binne- en buitelands; dit hou,
as ons dit goed uitwerk en internaliseer, groot
oortuigingskrag in; dit gee sin en betekenis aan selfs ’n
betreklik klein poging soos Orania; dit open nie net
nuwe horisonne vir ’n anderse idee van wat dit beteken
om mens te wees nie, dit maak van Orania ’n
moontlike rigtingwyser vir Afrikaners in die politieke
arena.
Ten slotte wil ek verwys na wat in die nuutste
Voorgrond as ses praktyke van vryheid beskryf word.
Maniere waarop die tussenruimte tussen staat en
individu in die vorm van gemeenskap teruggeneem
word en wat inderdaad vir Afrikaners as rigtingwyser
na ’n selfstandige bestaan kan dien.
• Arbeidspraktyke van selfwerksaamheid met die hele
lewenspatroon wat dit inhou, van die maniere
waarop ons gesinne hulle tyd saam bestee tot die
veelbesproke voorkoms van ons tuine en sypaadjies
(wat ook, soos die res van Orania, in die Karoo
geleë is!)
• Onderwyspraktyke en skole waarin die kulturele
reproduksie van ons gemeenskap kan plaasvind, nie
in isolasie of vyandigheid teenoor die buitewêreld
nie, maar op só ’n manier dat ons kinders - en dus
ons gemeenskap - in die toekoms die buitewêreld op
hulle eie voorwaardes kan tegemoetgaan.
• Ekonomiese praktyke waarvolgens die ekonomie in
diens van mense staan en nie die mens in diens van
die ekonomie nie; praktyke wat sorg vir die wêreld
en vir ons materiële welstand op maniere wat tot in
die verre toekoms volhoubaar sal wees, wat ons
gemeenskap se selfstandigheid verhoog en ’n sterk
grondslag vir handel na buite lê en wat op ’n
dankbare aanvaarding van oorvloed eerder as op
kompetisie en skaarste gebou is.
• Eie instellings waarin die praktyke wat ons
gemeenskaplik beoefen en die strewes wat ons voor
oë hou, gehuisves word - van owerheidsinstellings
wat dienste aan die dorp verskaf en die goeie orde
handhaaf tot kerke waarin geloofsgemeenskap
beoefen word, van besighede tot verenigings en
organisasies soos die Orania Beweging, van skole en
biblioteke tot veilings en ’n skoukomitee.
• Praktyke van wedersydse erkenning tussen ons as
’n Afrikanergemeenskap en ander plaaslike en
nasionale gemeenskappe tot en met die regering van
Suid-Afrika; praktyke wat by beleefdheid en
gasvryheid teenoor almal met wie ons paaie kruis,
begin en wat ons strewe na ’n eie plaaslike regering
vir Orania onderlê; praktyke wat nie van swakheid
of onsekerheid spreek nie, maar juis van
doelgerigdheid, selfvertroue en die krag wat ons uit
ons geskiedenis put.
• Die praktyke wat rondom ons eie gedenkdae,
seremonies en simbole vorm aangeneem het. Ons
kultuurkalender word gebou rondom Vryheidsdag
wat ons op die datum van die Slag van Majuba
herdenk; Stigtingsdag wat ons op die datum van Jan
en Maria van Riebeeck se aankoms aan die Kaap
herdenk; Bittereinderdag wat ons op die datum van
die Vrede van Vereeniging herdenk; Taaldag wat
ons op die datum waarop die Genootskap van Regte
Afrikaners gestig is, herdenk; Heldedag wat ons op
Pres Paul Kruger se verjaarsdag herdenk; en
Geloftedag wat ons op die datum van die Slag van
Bloedrivier herdenk. Ons seremonies sluit in die
skriflesing en gebed waarmee haas elke byeenkoms
in die dorp geopen word en die vertoon van ons
Vryheidsvlag. Ons simbole is onder meer die
Vryheidsvlag, die kleur oranje, ons dorpsembleem,
die sekretarisvoël wat op borde in die dorp verskyn,
die seuntjie wat sy moue oprol, selfs die Ora wat
eintlik ’n gebruiksitem is, en nog baie meer.
Meneer die Voorsitter, dames en here, ek glo dat as
Orania een enkele ding het om vir mede-Afrikaners en
vir die wêreld te sê, dan is dit dat vryheid gelééf moet
word. Kom ons wees wie ons is!
*Filosoof en gemeenskapsleier van Orania. Hierdie artikel is
’n verkorte weergawe van ’n lesing wat Boshoff in Oktober
tydens die kongres oor “Artikel 235 en die politiek van
selfbeskikking” op Orania gehou het
Oorspronklike Vrye Afrikaan adres: http://www.vryeafrikaan.co.za/lees.php?id=446