|
||||
Cécile Raimbeau *Joernalis,
skrywer van Argentine rebelle, un laboratoire de contre-pouvoirs,
Parys: Editions Alternatives, 2006. Uit die Frans vertaal deur Sonya van
Schalkwyk-Barrois, [email protected] “Dis
oor dit ’n koöperasie is dat ons maatskappy nog bestaan!” As mnr. Salvador
Bolance, ’n Spaanse freesoperateur naby aan aftrede, met soveel oortuiging
praat van ’n ouderwetse begrip – selfbestuur – dan is dit omdat hy, saam met sy
kollegas, dit reggekry het om ’n metaalfabriek te laat “herleef”. Dit was in
1981, in Barcelona. Die werkgewer het bloot opgehou om die personeel te betaal,
en verdwyn. ’n Dertigtal woedende werkers het die masjiene weer aan die gang
gesit, die grondstof wat in voorraad was, gebruik, die klante gevra om hulle
direk te betaal, en groot motorvervaardigers gedwing om dit te aanvaar. “Dit
het ons destyds amper ’n jaar gekos,” lag die voormalige voorman, “om ’n nuwe
produksieband vir bakwerk aan die gang te kry!” Mnr. Bolance en sy kamerade het selfs verder gegaan: hulle het die baas se
seun, wat die gebou binnegekom het, as “gyselaar” aangehou totdat ’n ooreenkoms
geteken is. Toe, met die hulp van ’n advokaat, dien hulle ’n plan vir oorname
by die handelshof in, en bekom die masjinerie as vergoeding vir die
skuldbriewe. Hoewel nie een van hulle ver gestudeer het nie, neem die werkers
al die bestuurstake oor. Drie jaar lank werk hulle sonder om na die horlosie te
kyk, gun hulle hulself slegs karige salarisse, aanvanklik almal op gelyke vlak.
“Om die baas se plek in te neem, beteken meer werk aan die begin,” merk hulle
op. “Maar minstens is dit werk!” Vandag beslaan die Katalaanse koöperasie Mol-Matric 5 000 vierkante meter
in die nywerheidsgebied van Barbera del Valles, en hanteer hulle ’n sakevolume
van 5 miljoen euro per jaar. Vyf-en-veertig betaalde poste word geskep met ’n
salarisskaal waarvolgens die verkose bestuurder drie keer soveel as die werkers
kry. Danksy ’n belegging van oor ’n miljoen euro in masjinerie beoog die
vennote om verskuiwings na Oos-Europa, wat die Spaanse motorbedryf bedreig, die
hoof te bied. Hulle brei hul aktiwiteite uit na die bakwerk van treinwaens en
masjinering vir windmeul-kragopwekkers. “Sedert die reddingspoging het ons,
eerder as om die oorskot te verdeel, die maatskappy se reserwes aangevul met
die doel om te belê,” verduidelik mnr. Bolance, wat daarvan oortuig is dat, as
iemand anders die maatskappy oorgeneem het, hy sy sakke vol sou gemaak en dan
opnuut die besigheid sou laat sink het. So ’n bybring van ’n bankrot maatskappy deur sy werknemers is nie ’n
geïsoleerde geval in Spanje nie. Inteendeel, dit gebeur teen die agtergrond van
’n maatskaplike beweging wat so wyd strek dat dit aan die begin van die 1980’s
kon help om minstens 38 500 poste in die land te herwin (ongeveer 6 000 in die
Baskiese streek alleen, en 7 000 in Katalonië) (1). “Die beweging het in 1978
ontstaan, in hoogs verpolitiseerde maatskappye met vyfhonderd werknemers,”
verduidelik mev. Isabel Vidal, professor in ekonomiese teorie aan die
universiteit van Barcelona. “Bietjie vir bietjie het dit soos ’n oliekol
uitgesprei oor die hele land, en ’n soort voëlvry status gekry.” Hierdie opbruising sien ’n mens weer in die kreatiwiteit van die Argentynse
werkers na die ekonomiese krisis in 2001 (2). In die aangesig van likwidateurs,
tydens openbare veilings, sing die Spaanse werkers “Lank lewe die werkers se
reg op besit!”, soos in Buenos Aires twintig jaar later. Hulle steun op die
Spaanse grondwet van 1978, wat die reg om te werk, erken (soos ook die Franse
Grondwet), en por die openbare owerhede aan om werkers se aandele in die
maatskappy te bevorder en dit vir hulle makliker te maak om toegang tot die
besit van produksiemiddele te verkry (3). Spanje het destyds ’n tydperk van resessie deurgemaak. Tussen 1975 en 1985
het die land meer as agthonderdduisend werksgeleenthede in die nywerheid
verloor. Katalonië, waar talle klein en middelgroot maatskappye gesetel is,
beweeg van bykans volle indiensname na ’n werkloosheidsyfer van 20 %. Aan die
een kant staan die ondernemers wat swaarkry. Aan die ander kant weier die
werknemers om afgedank te word. Onder laasgenoemdes hoop dié wat meer
“pragmaties” is, om ’n vennootskap met die baas of beleggers te sluit. “Ons het elk verskillende bedrae inbetaal om die nuwe maatskappy van die
grond af te kry; dit is net regverdig dat dié wat die meeste bygedra het, ook
die swaarste weeg in besluitneming,” meen mnr. Pedro Jorge Puig. Hy en nog ’n
dertigtal vragmotorbestuurders het in dieselfde jaar as Mol-Matric ’n
maatskappy gered wat ook in Barbera del Valles geleë is: die Unión de
Cisternas. Om hulle werk te behou, verkies hulle ’n oorspronklike model van
werknemeraandeelhouers wat deur die destydse werkersbeweging geskep is, naamlik
die SAL of “sociedad anonima laboral” (“naamlose arbeidsvennootskap”). Anders as ’n koöperasie is ’n SAL nie ’n maatskappy wat op mense berus nie,
maar op kapitaal. Die bestuursraad word verkies deur stemme wat in verhouding
tot die kapitaalaandeel is. Origens is die beginsels daarvan soortgelyk aan dié
van ’n koöperasie: daar mag eksterne aandeelhouers wees, die werknemers bly die
meerderheidsaandeelhouers, en niemand mag meer as ’n derde van die aandele
besit nie; daarbenewens moet vennote in die SAL ’n reserwefonds daarstel wat
die voortbestaan van die projek verseker. Deur die gordel stywer te trek, beweeg die vragmotorbestuurders geleidelik
weg van hulle aanvanklike aktiwiteit, die invoer van chemiese produkte, na die
berging en vervoer van industriële olies vir herwinning. Ses-en-twintig jaar later
neem hulle SAL drie-en-twintig werknemer-aandeelhouers in diens, met ’n
jaarlikse sakevolume van 3 miljoen euro. “Vandag kom die banke aan ons deur
klop, maar destyds was die hele stelsel teen ons: die klante, finansies, die
reg en die staat,” vertel mnr. Puig. As voorsitter van die Federasie van
arbeidersverenigings in Katalonië (Fesalc), het hierdie aktivis aangedring op
die afskaffing van geërfde skulde in talle SALs wat deel uitmaak van die
reddingsooreenkomste. Dié maatreël is slegs teen einde 2006 deur die regering
toegestaan. Ongelukkig kon mnre Puig en Bolance, as voorlopers van die beweging om
maatskappye te red, nie deel hê aan die belangrikste steunmaatreël wat Madrid
in 1985 afgekondig het nie: die “pago unico” (eenmalige bydrae). Dit is
in werklikheid die vroeë uitbetaling van die totale werkloosheidsversekering
waarop ’n afgedankte werker geregtig sou wees (gemiddeld 8 000 tot 10 000
euro), op voorwaarde dat die bedrag belê sal word in die kapitaal van ’n
koöperasie of werkersmaatskappy (of ’n eie onderneming tot in 1992, en weer
vanaf 2002). Hierdie “kapitalisering van werkloosheidsversekering” bly steeds die
hoofbron van beleggings in die maatskaplike ekonomie. Gevoeg by die aanpasbare
status van werkersverenigings, was die stelsel ’n inspuiting vir die derde
sektor in die ekonomie, hoewel daar ’n opmerklike daling was in die aantal nuwe
SALs nadat die land by die Gemeenskapsmark aangesluit het. “Madrid moes die
norme vir sy maatskappye by dié van Europa aanpas. Skielik word dit in 1989 nodig
om ’n kapitaal van meer as 60 000 euro te hê om ’n naamlose maatskappy, dus ook
’n SAL, te stig. So ’n bedrag is moeilik om bymekaar te kry,” volgens mnr.
Manuel Rubio, bestuurder van Fesalc. Eers nadat ’n wet in 1997 uitgevaardig is wat toelaat dat ’n
werkersmaatskappy met beperkte aanspreeklikheid gestig mag word met 3005 euro,
kom daar weer ’n vinniger toename in die aantal aandeelmaatskappye. Sedertdien
vermenigvuldig die aantal maatskappye van dié aard voortdurend, met meerdere of
mindere steun van die outonome streke. Met 25 668 koöperasies, 2 484 SALs en 17
666 maatskappye met beperkte aanspreeklikheid, is Spanje die voorloper in die
Europese Unie wat betref die aantal maatskaplike firmas. Maatskappye met
beperkte aanspreeklikheid is veral mikro-ondernemings wat dienste lewer, met
gemiddeld drie vennote, en kapitaal (dikwels van ’n familie) waarvan 40 % deur
vroue besit word. “Dis ’n uitstekende verandering,” aldus mev. Vidal. “Voorheen
was dit die man wat kapitaal ingebring en gewerk het!” Na drie jaar se bestaan, is sulke maatskappye se oorlewingsyfer 67 %.
Deesdae is dit selde ’n geval van herwinning: die ekonomie is terug op die
been, en minder speel bankrot. Daarenteen konsolideer hierdie kollektiewe
selfwerksaamheidsbeweging met Coceta en Confesal, die twee nasionale
konfederasies vir koöperasies en werkersmaatskappye. “Natuurlik word ons
maatskaplike firmas verpletter op die markte met hulle wrede werkwyse,” merk
mev. Vidal op. “Wat hulle nodig het, is meer toepaslike opleiding en konsortiums
vir elke besigheidsegment. Maar hulle is lewensvatbaar, omdat dit lyk of dit
vir hulle belangriker is om werksgeleenthede te red as om wins te maak! Boonop
is dit ’n kultuur van ondernemers eerder as huurders!” Indertyd het Frankryk ook ’n middel gehad om ondernemingsgees by werkloses
aan te wakker, ook vir die herwinning van maatskappye in die vorm van
koöperasies: subsidies vir werkloses wat ’n maatskappy wil stig (“Aide aux
chômeurs créateurs d’entreprise” of Accre). “Hierdie maatreël het talle herwinnings
in die 1980’s en 1990’s aangehelp,” aldus mnr. Patrick Lenancker, voorsitter
van die algemene konfederasie vir koöperatiewe produksiemaatskappye (Scop
Entreprises). Maar hierdie hulp, wat onder die presidentskap van mnr. Valéry
Giscard d’Estaing in 1979 ingestel is, is ook deurgaans misbruik, in weerwil
van die groot aantal projekte wat dit in die Mitterand-tydperk gesteun het. In 1995 aanvaar mnr. Alain Juppé se regering ’n wysiging wat die maatreël
slegs van toepassing maak op langtermyn werkloses en dié wat geregtig is op RMI
(“revenue minimum d’insertion”, ’n soort minimum oorlewingstoelae), wat dit
bykans onmoontlik maak vir ’n wankelende maatskappy om deur ’n gesamentlike
projek van sy werknemers oorgeneem te word. Juppé se minister van handel, mnr.
Jean-Pierre Raffarin, skaf in 1996 die Accre af, en omvorm dit in ’n tydelike
vrystelling van maatskaplike byvoordele. Twee jaar later, toe daar opgemerk
word dat al hoe minder nuwe maatskappye gestig word, skep mnr. Lionel Jospin se
regering Eden. Eers in die vorm van ’n rentevrye vyf-jaar-lening word die nuwe
Accre aanvanklik weer ’n premie, in 2001, totdat mnr. Raffarin, nou as eerste
minister, dit omskep in ’n terugbetaalbare voorskot ... Accre (of Eden) lei deurgaans gebrek aan die soort standvastigheid en krag
van sy Spaanse ekwivalent, wat as versonke koste betaal en as ’n reg beskou
word. “Tog is dit voordeliger vir die staat om 5 000 euro te bestee aan die
stigting van ’n Scop as om dieselfde bedrag of meer deur die Assedic [die
Franse werksverskaffingsburo en -fonds] uit te betaal,” reken mnr. Lenancker.
“Opeenvolgende Spaanse regerings het nooit die “pago único” afgeskaf nie, juis
omdat dit winsgewend is,” beaam mnr. Bruno Roelants, sekretaris-generaal van
die Europese konfederasie vir produksiekoöperasies (Cecop), ’n liggaam wat
Europese koöperatiewe bewegings byeenbring. “In Europa,” beklemtoon hy, “waar
dit ook al gebeur het dat openbare owerhede werkers se oorname van maatskappye
aanmoedig, was dit omdat hulle gereken het dit sal voordelig wees vir
ekonomiese groei en maatskaplike vrede. Maar demokrasie, deelname in die
maatskappy, interesseer hoegenaamd nie state nie en nog minder die Europese
Unie!” In Italië byvoorbeeld, eerder as om herwinning in die vorm van koöperasies
aan te moedig, het die Unie dit inteendeel gekniehalter. In hierdie land was
daar sedert die 1970’s ’n lewenskragtige koöperasiebeweging in ’n soortgelyke
konteks as dié van Spanje. Aan die einde van dié tydperk is minstens
vyf-en-twintig sukkelende maatskappye elke jaar deur hulle werknemers
oorgeneem. Om die krisis in veral die metaal- en tekstielbedrywe die hoof te
bied, ondersteun die minister van nywerheid, mnr. Giovanni Marcora, ’n wet wat
in 1985 gepromulgeer is op aandrang van die drie groot koöperasie-federasies en
die vakbonde. Dit staan bekend as die “Marcora-wet”. Die doel was om befondsing
te gee aan afgedankte werkers wat hulle maatskappy oorneem of ’n nuwe
koöperatiewe projek aanpak om werkloosheid te voorkom. Afgedankte werkers kon
hulle van toe af wend tot die Compagnia Finanziaria Industriale (CFI), ’n
gesubsidieerde risikokapitaal-maatskappy wat ’n bedrag in die koöperasie
inspuit wat drie keer hoër is as die kapitaal wat die vennote daarin geplaas
het – laasgenoemdes kan hul eie spaargeld daarvoor gebruik, of drie tot vyf
jaar se vooruitbetaalde werkloosheidspensioen vra om te kapitaliseer. Danksy hierdie stelsel is steun gebied aan 159 maatskappye wat oor ’n
tydperk van tien jaar deur werknemers gered is, en meer as vyfduisend poste is
beveilig, hoofsaaklik in die nywerheidskomme van Marches en Emilie-Romagne.
“Ongeveer ’n derde van die koöperasies wat so gefinansier is, het na ’n paar
jaar toegemaak, ’n derde is nog steeds aan die CFI verbonde, en die orige derde
het reeds die kapitaalaandeel oorgekoop,” verduidelik die direkteur van CFI,
mnr. Alberto Zevi. “Die geld wat deur die CFI verhaal is, is herbelê in die
kapitaal van ander koöperasies.” Mnr. Zevi se span bereken dat hulle ongeveer
drie keer minder as die staat bestee het vir elke werksgeleentheid wat geskep
of gered is (4). In 1997 word die Marcora-wet egter vir vyf jaar lank opgeskort omdat die
Europese Kommissie “ernstige bedenkinge het oor die boekhouding van hierdie
hulp in die gemeenskapsmark, aangesien dit lyk of laasgenoemde nóg die riglyne
vir werkskeppingsubsidies, nóg die raamwerk vir heropbouingshulp aan sukkelende
maatskappye navolg”. Om sodanige “bedenkinge” oor hulp aan die maatskaplike
ekonomie uit te spreek, is ’n klassieke aanvalsmetode by voorstanders van die
kapitalistiese ekonomie, wat nietemin self ruimskoots gesubsidieer word. Sedert
1985 in Frankryk is dit die CNPF (Conseil national du patronat français
of Nasionale raad vir Franse Werkgewers) – voorganger van Medef (Mouvement
des entreprises de France of Beweging van Maatskappye in Frankryk) – wat
die Scop-vorm bevraagteken: “Die moontlike uitbreiding van so ’n beweging stem
maatskappye in die mededingende sektor onrustig, want dit hou ’n dubbele risiko
in: dit bedreig hulle aktiwiteit en mededingendheid, en dit kan die land se ekonomiese
werkverrigting verswak.” Kaalkop ... Op dieselfde trant heropen Medef in 2002 die debat oor maatskappye in die
maatskaplike ekonomie. Volgens dié werkgewersvereniging kon sulke maatskappye
meeding met dié in die marksektor, terwyl hulle steeds voortgaan om voordeel
uit subsidies en ontheffings te trek (5). Dit is hierdie einste argument van
“onbillike mededinging” wat deur die Europese Unie aangevoer is en wat die
Italiaanse parlementslede daartoe beweeg het om mnr. Marcora se teks in 2001 te
hersien. “Die CFI staan nou ook lenings toe, hoewel sy hoofaktiwiteit steeds
kapitaalbydrae is,” som mnr. Zevi dit op. “En hierdie bydrae mag nou slegs
gelykstaande wees aan die som wat die werkers belê het, dit wil sê hulle
kapitaal word enkel- in plaas van drievoudig vermeerder.” Nuwe geld is
hoofsaaklik afkomstig uit ’n stelsel van deelname in koöperatiewe verenigings
soortgelyk aan die Franse koöperatiewe beweging Socoden. Om dié rede het die CFI sedert 2003 slegs ongeveer dertig koöperasies
gefinansier, waaronder ’n tiental herwonne maatskappye. Die ekonomiese konteks
in Italië is weliswaar nou rustiger as in die 1980’s. Maar die Italiaanse
beweging doen ’n ander verklaring aan die hand vir die dalende aantal
reddingsaksies: “Die krisis wat maatskappye in sommige sektore beleef, is só
ernstig dat dit al moeiliker word om hulle weer op die been te bring.” Globalisering en heringebruikneming hou moeilik saam huis: wanneer ’n
maatskappy elders heen verskuif, trek die bestelboeke gewoonlik saam. Die firma
ly dan onder die newe-effekte van strategieë wat elders bepaal word en waaroor
hy geen beheer het nie, en sommige subkontrakteurs loop op hulle beurt gevaar
om te verdwyn in ’n domino-effek. Onder die maatskappye wat hierdeur geraak
word, is dit slegs dié wat oor spesifieke kundigheid beskik en wat ’n plek in
nismarkte kan vind, wat weer aan die gang sal kan kom. Werknemers wat in multinasionale maatskappye afgedank word en wat hulle
firma wil red, kom boonop soms te staan voor probleme met patente, soos gebeur
het met “Lustucru” in Alres, of die “P’tit Lu”- beskuitjiefabriek in Calais. Eersgenoemde is platgevee deur die Panzani-groep se
weiering om die masjinerie prys te gee. Laasgenoemde kon nie die reg bekom om
die Danone-groep se resepte te gebruik nie... ’n Nog alledaagser verskynsel is dat ’n produksie-eenheid wat aan ’n
nywerheidsgroep behoort, bloot om algemeen strategiese oorwegings gesluit word,
selfs al het die betrokke aanleg nog moontlikhede. Dit is wat gebeur het met
die werknemers van ’n aluminiumgietery in Civrieux d’Azergues (Rhône-Alpes).
Die fabriek, wat in 1993 deur die Dynacast International-groep opgerig is, is
uitgekoop deur die Cinven-beleggingsfonds, wat die aanleg in 2004 weer verkoop
aan die kraanvervaardiger LCN, ’n filiaal van die Italiaanse groep Campisusa.
Laasgenoemde besluit om die fabriek in Civrieux te likwideer nadat die geldkas
eers gestroop is. In Januarie 2005 kry die helfte van die ses-en-sewentig opgeskorte
werknemers dit reg om bedrywighede voort te sit as ’n Scop met die naam Precial
Casting. Danksy verbintenisse van kliënte en koöperatiewe lenings slaag hulle
daarin om ook steun van die handelsbanke te verkry, wat andersins moeilik sou
wees. Deur te fokus op die ontwikkeling van die ontwerpafdeling veg die
personeel om die behoud van die projek wat deur die verlies van ’n kliënt in
gevaar gestel is. Volgens mnr. Bruno Sanchez, bestuurder van produksiebeheer,
“moet ons aan die aandeelhouers wat van ’n afstand af bestuur, wys dat dit nie
net die portefeulje is wat resultate lewer nie; dit is ook menslike
verhoudings”. Oor die algemeen is die bankrotskap van ’n klein firma nie noodwendig die
gevolg van ’n verlies in markaandeel nie. Die oorsaak mag ook die bestuurder se
onvermoë wees, of sy neiging om die firma se geldkas met sy eie beursie te
verwar. Die Engelse ekonoom, Anthony Gensen, reken dat byna 50 % van alle
bankrotskappe in die Verenigde Koninkryk voorkom kon gewees het: “Danksy
heringebruikneming word daar toenemend erkenning gegee aan werknemers se
sakekennis en vermoë om moontlikhede raak te sien in situasies waar
kapitaalwaaghalse dit miskyk.” (6) Mnr. Jensen stel voor dat bankrotskappraktyke verander moet word ten einde
die werknemers ’n kans te gee. Dit lyk vir hom onlogies dat hulle nie as
skuldeisers voorkeur by die banke geniet nie, en uitgesluit word van
skuldeiservergaderings en onderhandelings. Die ekonoom skaar hom by ’n
historiese eis van die koöperatiewe beweging en vra dat werknemer-herwinners ’n
voorkoopreg moet kry. In Frankryk, in teorie, laat die handelshowe
heringebruikneming toe na gelang van die ekonomiese tersaaklikheid van die
projek en die aantal poste wat gered word. Die maatskaplike argument word in
der waarheid dikwels oorboord gegooi, met die howe wat meen dat ’n nuutgestigte
koöperasie minder lewensvatbaarheid het as ’n kapitalistiese koper wat “sy
storie ken”. Dit is te verstane dat die handelshowe min toegeeflikheid jeens afgedankte
werknemers toon: dié wat besluit, is mense wat self in bestuursposisies staan
en wat dikwels gekoöpteer is; hulle verteenwoordigers wat aangewys word om
sinkende firmas te administreer, word gereeld onderwerp aan regsondersoeke oor
vertrouensbreuk of invloedmisbruik (7). Daarbenewens mag regters en
besluitnemers, na gelang van die streek, ook in ’n meerdere of mindere mate
twyfel oor werkers se vermoë om bestuurders te word. In so ’n mate dat ’n
werker wat om ’n koöperatiewe oorname in die Noorde van Frankryk aansoek doen,
’n geringer kans staan as een wat in die Rhône-Alpes-streek woon. In 2005 het sewentien aansoeke om heringebruikneming deur personeel steun
ontvang van die Lyon-unie, Scop Entreprise. Die direkteur, mnr. Brun Lebuhotel,
is verheug oor Transmea, ’n risiko-kapitaalfonds van 5,5 miljoen euro wat aan
die einde van 2007 in werking tree en wat ’n subsidie ter waarde van een
miljoen van die streekraad ontvang. “Vierhonderd-en-dertig projekte per jaar
kan potensieel gesteun word: dertig maatskappye in finansiële moeilikheid, en
vierhonderd in goeie gesondheid, wat aan die werknemers oorgedra kan word
wanneer die eienaar aftree,” verduidelik hy. Dié oomblik het reeds aangebreek
vir talle firmas wat gestig is deur mense wat na die tweede wêreldoorlog gebore
is. Die potensiële oordraers – sonder erfgename wat in hulle besigheid
belangstel – koester dikwels voorbehoude jeens die koöperatiewe model: “Scop
roep vir mense beelde op van die Russiese kolchos,” moet mnr. Lebuhotel tot sy
spyt toegee. Dit is hoekom die Transmea-projek nou herposisioneer: dit sal nie
net steun gee aan firmas wat in koöperasies omvorm word nie, maar ook dié wat
in “werkersmaatskappye” na die Franse model omskep word en waarvan die status
nog gedefinieer moet word. “Koöperasie of personeel-aandeelhouers, dit is om 't
ewe,” verklaar dié koöperateur. “Is dit nie belangriker om die huidige
kapitalistiese tendense om te swaai en uitvoerbare alternatiewe te vind nie?” Mnr. Lebuhotel erken dat alle koöperateurs nie sy “pragmatisme” deel nie.
’n Beskermingsmeganisme kom kort in die hele opset van werknemer-aandeelhouers,
en by tye is hulle geneig om af te dwaal van die koöperatiewe filosofie
waarvolgens kapitaal ’n finansiële middel in diens van die gemeenskaplike
projek is, en nie die omgekeerde nie. In Spanje, waar Coceta en Confesal
verklaar dat hulle vennote is, kritiseer hulle geredelik die mededingende
werkwyse in die privaatsektor: die koöperateurs beskuldig die SAL-lede daarvan
dat hulle maatskappybestuur meer kapitalisties as demokraties is, terwyl
laasgenoemde met ironie praat van Mondragon Corporation Cooperativa, die
beroemde Baskiese koöperatiewe groep van 250 maatskappye. Om met die “grotes”
te kan saampraat, rig hulle buite Spanje, en veral in China,
tussenganger-maatskappye na die kapitalistiese model op, nes ’n multinasionale
groep sou maak, soms in ’n gesamentlike onderneming (joint venture). Tog moet ’n mens nie vanweë die bome die bos miskyk nie. Mnr. Bolance, die
Katelaanse freesoperateur, meen dat hy en sy kollegas dit reggekry het om
Mol-Matrix terug op die been te bring omdat hulle die mens bo enige ander
prioriteit gestel het. Omdat hulle gesê het: “Ons kan”... _________ (1) Isabel Vidal Martinez, “ Crisis ecónomica y
transformaciones en el mercado de trabajo: el asocianismo de trabajo en
Cataluña ”, Diputación de Barcelona, 1987. (2) Lees “En Argentine, occuper, résister,
produire ”, in Le Monde Diplomatique, September 2005. (3) Paloma Arroyo Sanchez, “La constitución
española y las cooperativas de trabajo asociado”, CIRIEC, Valencia, Spanje, November
2003. (4) Bruno Roelants, “Employment creation and
cooperative system: The role of meso-level institutions, with a focus on
financial ones”, Institute of Social Studies, Den Haag, 1997. (5) “Concurrence: marché unique, acteurs pluriels.
Pour de nouvelles règles du jeu”, Medef, Parys, Mei 2002. (6) “Insolvency, employee rights & employee
buyouts”, Anthony Jensen, Common cause Foundation, Alnmouth, Groot Britanje,
2006. (7) Verslag van die Franse parlementêre kommissie
van ondersoek na die aktiwiteite en fungering van handelshowe:
http://www.assemblee-nationale.fr/11/dossiers/tribunaux-de-commerce.asp |