|
||||
Michel Galy *Politieke
wetenskaplike en navorser aan die Sentrum vir Konflikstudie (Parys). Uit die
Frans vertaal deur André Crous, [email protected] “Abidjan
het ’n stad geword sonder enige Wittes!” verklaar ’n Beninese besoeker op
hierdie Oktoberoggend. Inderdaad kom dit voor of die hoofstad van die Ivoorkus
in die bestek van enkele jare ’n groot verandering ondergaan het (1). Die
ergste gebeure van November 2004, toe die Franse weermag losgebrand het op ’n groep
betogers voor die Ivoire-hotel en 67 persone dood agtergelaat het, het die
Franse genoop om meer omsigtig te werk te gaan. Die Libanese handelaars en die
Chinese sakemanne het hulle plek ingeneem. Hierdie nuwe atmosfeer dui op ’n
nuwe politieke orde, selfs omverwerping van interne en internasionale
verbintenisse. Dit lyk of Abidjan, in sy oorbevolktheid weens die instroming van ’n
miljoen verplaaste mense uit sones onder beheer van rebelse magte in die noorde
van die land, en verarm deur vyf jaar van oorlog en ontbering al die slegte
eienskappe van Afrika se megastede in hom versamel. Die Nyama-nyama,
uitskot van elke kleur en geur, dring die populêre gebiede binne. Die
sensasionele affêre van die Probo-Koala, ’n Nederlandse skip van die
Trafigura-maatskappy (2) wat doelbewus uiters giftige chemiese afval in Abidjan
gestort het, is maar een voorval wat van die wandade van ’n sekere
globalisering getuig, soos die geval ook is met die ineenstorting van
Afrikastate se apparatuur. Die besoedeling van die lagune, die gebrek aan suiweringsaanlegte, die
nywerheidsafvoer wat gekombineer word met anargistiese verkeerstoestande en
wanordelike stadsbeplanning: vir die laer klas van die Ivoorkus, wat
desnieteenstaande onteenseglike lewenskrag openbaar, is dit doodnormaal om rond
te beweeg tussen gbaka (klein vervoerbussies), woro woro
(gemeenskaplike taxi’s) en ander “cafés noirs” (huurmotors) wat oor gans
onbegaanbare paaie versprei is. “Abidjan is rustig ...” lui die moderefrein, en dit is nie net die
uitbundigheid van die sogenaamde “coupé-décalé” musiek, wat ewe maklik na die
buiteland uitgevoer kan word as die ritmes van Kameroen of die Kongo nie. Nog
minder is dit omdat die Bracodi-bier in Rue Princesse en in ander warm
nagplekke vloei. Dit is eerder omdat die bevolking, wat moeg is vir oorlog, sy
hoop en lewenslus herontdek. Dit gaan ook gepaard met nuwe bronne van ongeduld:
benewens die verkiesings – die presidentsverkiesing, wat altyd verder uitgestel
word, behoort nou eers in 2008 plaas te vind – is dit die “vredesdividende”
waarop daar gewag word. Sedert die onverwagse vredesverdrag van Ouagadougou (Burkina Faso) op 4
Maart 2007 onderteken is, het die ondenkbare plaasgevind: die oud-leier van die
rebelle, Guillaume Soro, het die nuwe eerste minister van president Laurent
Gbagbo geword, wie se wettigheid hy sedert die debatteerbare verkiesing van
2000 betwis het (3). Die verdrag voorsien ook die ontwapening van die
burgermagte en die identifikasie van die kiesers deur middel van “openbare
identifikasieverhore”, ’n voorvereiste vir die presidentsverkiesing. In Afrika is konflik dikwels ’n wonderlike weg vir die jonger geslag om die
ouer een op te volg en – vir die marginale en die rebelle – ’n manier om ryke
en state te herstig. Die marginalisering van ’n jeugbevolking wat groter en
groter word, maar nie grond besit nie (4) en van formele werksgeleenthede
weerhou word, vorm die teelaarde van die noordelike rebelle en die
nasionalistiese onrus in die Suide. Die uitsluiting van jong graduandi verduidelik die gelyksoortige optredes
van enersyds Charles Blé Goudé, leier van die “jong patriotte” aan die kant van
Laurent Gbagbo, en andersyds van Soro wat, volgens die kras opinie van ’n
minister uit die presidensiële beweging “sy eerste salarisstrokie gekry het van
die primature” (die eerste minister se kantore). Sulke verskynsels kom
ook elders op die vasteland voor (5). Die “vrede van die dapperes” wat in Ouagadougou onderteken is, paradoksaal
soos dit mag klink vir ’n buitestander, is op ’n “internalisasie van konflik”
gebaseer. Die rolspelers in die krisis staan buitemagte teen wat pogings van
internasionalisasie lei; in teenstand met vorige verdrae, is Burkina Faso die
enigste vredesmakelaar (6). Sommige rolspelers vanuit die Ivoorkus plaas Franse
invloed in dieselfde klas as ekspedisiemagte en die Verenigde Nasies ... President Gbagbo het reeds in November 2006, in die naam van nasionale
soewereiniteit (7) die bekragtiging van ’n VN-resolusie, uit Franse geledere
afkomstig, ineen laat stort. Dit was bedoel om, tot sy eie nadeel, die magte te
versterk van die indertydse eerste minister, Charles Konan Banny, wat aangestel
is deur “die internasionale gemeenskap.” Gbagbo het ’n ongekende wapen gebruik:
die Grondwet, wat in 2000 deur byna al die politieke magte goedgekeur is,
waaronder die Republikeinse Party (RDR) van die emblematiese opposisieleier
Alassane Ouattara. Die politieke landskap van die Ivoorkus ondergaan tans ’n totale
omwenteling wat die daarstelling van ’n verkiesingsproses wat vir almal
aanvaarbaar sou wees, bemoeilik. Die klassieke ontleding stel drie “groot
blokke” teen mekaar op ’n geografies-etniese vlak, elkeen verteenwoordig deur
’n party en ’n leier: Félix Houphouët-Boigny se selfaangewese opvolger Henri
Konan Bédié lei die Demokratiese Party van die Ivoorkus in die Ooste, waar die
Akan en die Baoelé woonagtig is; in die Weste stem die Kroe en die Bété-kern
ooreen met die Ivoorkus se Patriotiese Front (FPI) van Gbagbo, en uiteindelik
sal die Djoela in die Noorde vir Ouattara se RDR stem. Gerieflik en simplisties,
lei hierdie skema (wat die verregse “denkers” voorstaan) tot afleidings wat
dateer uit ... die negentiende eeu: dit ken aan elke “politieke leier” sy
“etniese gewig” toe, dié van sy “streeksblok”. Die skema raak egter effens meer ingewikkeld. Die rebellie het outonoom
geword: Soro het nie sy eie party nie, maar sy taktiese verbintenis met die
president kan ’n aantal stemme uit die Noorde laat verskuif – in die
Senoefoe-gebied voel die Malinké baie nader aan die “oud-militêre kommandant”;
sersant Ibrahim Coulibaly, wat by die blitsopstand in 1999 betrokke was wat
Bédié sy mag laat verloor en in September 2002 die rebellebeweging geïntegreer
het, is gekant teen Soro. Hy is vandag gemarginaliseer. Maar in weerwil van ’n immerteenwoordige gevoel van etniese identiteit het
die geografie van die bevolking verander: meer as 50 % van die bevolking van
die Ivoorkus bly in stede, sekerlik nóg meer indien die “D.G.” oftewel
oorlogverplaastes bygereken word. Al is ongeveer die helfte van die hoofstad
van Djoela-oorsprong, het sommiges nie stemreg nie (omdat hulle burgerskap van
Burkina Faso of Mali het). Etniese bande swig al hoe meer voor klasbande, of
neig tot navolging van charismatiese leiers. Dit is terloops die weddenskap van president Gbagbo, wie se kandidatuur by
die volgende presidentsverkiesing ondersteun sal word deur ’n wye platform wat
die FPI, oud-lede van die RDR en die PDCI, sowel as oud-rebelle insluit. Hy
poog om ook klein partye saam te snoer en/of die amptelike kantore se
“nagtelike besoekers” by te bring, duister agente wat omgekoop is deur
petrolium- en kakaogelde. Die president trek voordeel uit die gewig van die
apparatuur van die Staat, uit gunstige media en uit sy persoonlike
vasberadenheid: teenstanders en diplomate erken albei sy eienskappe as
“politieke dier”. Maar hierdie nuwe politieke spel kwel ’n gedeelte van die
presidensiële gevolg: tussen wettige stemming en magsverwering het die ou
marxisties-leninistiese front, wat die FPI van Gbagbo gestig het, in der
waarheid verander in ’n regeringsparty, met al die kompromieë en versoekings
wat daarmee saamgaan. Die president van die nasionale vergadering, die FPI-ekonomis Mamadou
Koulibaly, het ’n regime veroordeel wat volgens hom ’n baster is en gekenmerk
word deur die uitskot van korrupte “grondboontjiebraaiers”. Hy betwis die
sogenaamde “rebfondation”, oftewel die onnatuurlike verbintenis met die
rebelle.(8) Krities jeens die begrotings van die presidensie en van die kantoor
van die eerste minister, wat deur uitvoerhulpbronne toegelaat word (en in
rebellesones, deur die mees diverse maniere van handeldryf), druis hierdie
politieke pad, sonder om dit direk te stel, in teen die verdrae van Ouagadougou
– in elk geval teen hulle politieke implikasies. President Gbagbo, wat daaraan gewoond is om hase uit ’n hoed te pluk, het
hierdie kritici na sy kant geswaai toe hy in Oktober 2007 ’n
teenkorrupsieoperasie in die koffie-kakao-bedryf aangekondig het waarvoor hy
persoonlik verantwoordlikheid neem – en dit is broodnodig! Die Ivoorkus se
landbouers ontvang slegs 20 % van die prys van hierdie uitvoergoedere, terwyl
dit in Ghana 72 % is. Caistab, die stabilisasiefonds wat die pryse reguleer (9)
het gevolg – op aandrang van die ondersteuners van privatisering van die sektor
– op ’n reeks korrupte en roofsugtige tussengangers. Die groot plan van die Gbagbo-bewind, wat sy oorspronklike ideologie laat
herleef, blyk egter die skepping van ’n “burgerdiens” te wees met ambisieuse
doelwitte: die verskaffing van opvoeding en salarisse aan oud-vegters en beter
bereiking van die gemarginaliseerde jeug, asook werkloosheid in die stede en
landbouers sonder grond. In ’n eksklusiewe onderhoud stel president Gbagbo ons
voor aan hierdie innovasie vanuit ’n Keynesiaanse perspektief: die burgerdiens
moet bydra tot die totstandkoming van groot stadswerke wat
omgewingsagteruitgang, onsanitêre geriewe en onveiligheid in die hoofstad sal
teenwerk. Sal dade volg op hierdie towerwoorde? Dit is sekerlik die geval met die
inkomste uit olie, die verwagte hervatting van internasionale befondsing en die
uitvoering van ’n post-konflik-plan wat dit sal moontlik maak om twee vlieë met
een klap te slaan: deur die probleem van die Ivoorse jeug aan te spreek, sal
die ekonomie ’n hupstoot gegee word, en duidelike resultate sal uiteindelik behaal
word vir diegene wat die armste is en die hardste getref is deur die oorlog.
Ander wonderlike en simboliese gebare is gemaak om ’n gevoel te herstel wat
gunstig sou wees vir “Ivoorse” dialoog: gewere is verbrand by Bouaké(10), die
vesting van die rebelle; Soro is in die hart van die land se Bété-streek
verwelkom; die verblyf-visum van die groot gemeenskap uit Burkina Faso is
afgeskaf om die Djoela-stem te kry en beskuldigings van xenofobie te weerlê. Maar die ewige uitstel van die verkiesings en die poging tot moord (steeds
onopgelos) op Soro by Bouaké se lughawe in Junie 2007 wys dat die
versoeningsproses broos bly: die gewelddadige verwydering van ’n hoofrolspeler
sou die stryd weer laat opvlam het. Aan die ander kant lyk dit asof daar groter
vriendelikheid tussen Frankryk en die Ivoorkus is, wat sekerlik Burkina Faso se
ommekeer tot gevolg gehad het: ’n land wat van oorlogstoker tot vredemaker
oorgegaan het. Die Franse president Nicolas Sarkozy, wat Ouattara ondersteun
het, het nogtans aan Gbagbo duidelike tekens van vriendskap getoon, in kontras
met Jacques Chirac se afsydige gedrag. Dit lyk selfs moontlik dat die Ivoorse staatshoof na Parys gaan reis, en
dan sal die tyd beslis aanbreek vir uitgebreider samesprekings: ’n einde aan
die wedersydse beskuldigings ná die bloedbad van 2004 en vergoeding aan die
slagoffers; ’n hervatting van medewerking en toegang tot die Ivoorkus se olie;
onttrekking of vermindering van die Licorne-eenhede en die troepe van die
Verenigde Nasies se bedrywigheid in die Ivoorkus (Onuci). Die gebied is reeds
“verenig” danksy die verdwyning van die “sone van vertroue” tussen die Noorde
en die Suide wat deur Franse soldate met blou helms gepatrolleer is. Hierdie nuwe situasie mag die sukses beteken van ’n sentristiese lyn wat Gbagbo
wil verteenwoordig, tussen die “kollaborateursbeweging” van die ondersteuners
van wyle Houphouët-Boigny, wat met Parys wil saamwerk, en die kanniedoods wat
verteenwoordig word deur die “harde” FPI wat paradoksaal met die militêre
rebelle saamwerk. Teenoor Gbagbo mik die opposisie op ’n alliansie tussen ’n
vis en ’n haas: die ondersteuners van Houphouët-Boigny sluit die PDCI en die
RDR in, waarvan die leiers mekaar hartlik verpes – Bédié, stigter van suiwer
Ivoorkus-etnisiteit (“ivoirité”) het alles probeer om Ouattara uit die
politieke spel te sluit. Wat die “burgergemeenskap” aanbetref, het die konflik dit baie verswak.
Sommige vakbonde wat vantevore reaktief was, soos Dignité of ander organisasies
wat menseregte verdedig, is nou naby aan die magshebbers, of in die
departemente gekoöpteer. ’n Pluralistiese media ontwikkel egter wel: die “blou”
pers is die regering gunstig gesind; die “rooi” pers, weer, die opposisie.
Berigte van dwarsoor die wêreld word gebruik: die rubrieke van Le Monde en
die artikels van Jeune Afrique word woord vir woord weergegee; die
uitsendings van die BBC, Africa nr 1 en veral Radio France Internationale
(RFI), wat baie deur die opposisie ondersteun word, word lewensbelangrik in tye
van krisis. Daagliks lewer waarnemers en ander platsak-verslaggewers onophoudelik
kommentaar op die geringste brokkie inligting of waninligting. Hulle ontleed
die spontane forums en “senate”(11) van die woonbuurte. ’n Hele
Afrika-mediologie (12) bestudeer sonder ophou hierdie media; talentvolle filmmakers
soos Sidiki Bakaba maak dokumentêre films oor die gevegte, soos La Victoire
aux mains nues, wat handel oor die bloedbad van die Ivoire-hotel. Hulle wil
kameras gebruik, nes hul voorsate destyds met onafhanklikwording die pen
gebruik het om hulle uit te druk. __________ (1)
Lees Colette Braeckman, “Aux sources de la crise ivoirienne”, Manière de
voir, no 79, “Résistances africaines”, Februarie-Maart 2005 (2)
Hierdie boot het vanaf Amsterdam vertrek en in September 2006 petroliumafval,
waarvan die hoë vlak van giftigheid bekend was, na Abidjan gebring en die dood
en besering van talle inwoners van die stad veroorsaak. (3)
Die presidentsverkiesing het plaasgevind op die grondgebied van
Ivoorkus-etnisiteit (“ivoirité”), wat sommige kandidate van die wedloop
uitgesluit het, onder andere Alassane Ouattara. Dit het ’n ysterhand met die
vorige magsbedeling tot gevolg gehad, en is onmiddellik bestry. (4)
Die grond, onverstandig toegestaan deur Félix Houphouët-Boigny “aan enigiemand
wat dit bewerk” (hoofsaaklik die vyf miljoen migrante uit die Sahel-streek),
het skaars begin raak. Vir meer oor die diepliggende dimensie van die konflik
en die situasie van die grondlose jeug, lees Jean-Pierre Chauveau, “Question
foncière et construction nationale en Côte d’Ivoire”, Politique africaine,
nr 78, Parys, 2000. (5)
Vir meer oor die geval in Sierra Leone, lees Paul Richards, Fighting for the
Rain Forest, James Currey, Londen, 1996. (6)
Vgl. “Qui gouverne la Côte d’ivoire?”, Politique étrangère, nr 4, Parys,
2005. (7)
Lees Anne-Cécile Robert, “Afrika: droom van ’n tweede onafhanklikheid”, Die
Vrye Afrikaan, 17 November 2006. (8)
Mamadou Koulibaly, “Le blues de la République”, Fraternité Matin, Abidjan, 4
Augustus 2007. (9)
Lees Anna Bednik, “ Tempête sur le cacao de Côte d’Ivoire ”, Le Monde
diplomatique, Julie 2006. (10)
Binne die raamwerk van die toepassing van die Ouagadougou-verdrae het die
ontwapening van die burgermagte begin met die seremoniële vernietiging van
wapens. (11)
’n Noemnaam in die Ivoorse hoofstad vir openbare saamtrekke van die stad se
jeugbevolking. (12)
Vgl. Die webwerf van die jong Frans-Ivoorse medioloog, Calixte Tayoro: Couper,
copier, coller, http://coupercoller.wordpress.com Kyk ook Acrimed, “Journalisme
de guerre: retour sur la “crise ivoirienne” de novembre 2004”,
www.acrimed.org/article2124.html en die swaar kritiek van Daniel Schneidermann,
“En Côte d’Ivoire, le journalisme en uniforme”, Libération, Parys, 12
November 2004. |