| ||||
Die Vrye Afrikaan: Piet, aan die begin van die onderhoud wil ons jou graag bedank vir jou bereidwilligheid om hierdie onderhoud aan ons toe te staan op die vooraand van die vrystelling van Jack Hammer se nuwe album, The Pilgrim. Wat ons betref, stel The Pilgrim ‘n nuwe standaard vir Suid-Afrikaanse rock, en nie in die minste nie danksy die besondere gesprek met Afrika wat julle onder heelwat meer op die album aanknoop. Maar voor ons oor The Pilgrim gesels, eers een en ander oor die ewe uitstekende konsertalbum wat julle onlangs vrygestel het by Wolmer Records, Live at the Nile. Dit is bekend dat julle die album al meer as ‘n jaar gelede gereed gehad het vir vrystelling. Waarom het julle dit nou eers vrygestel, en waarom het julle besluit om dit by ‘n klein, onafhanklike etiket soos Wolmer Records uit te reik? Piet Botha: Die album sou oorspronklik op Rhythm Records uitgekom het en reeds in 2003 vrygestel word. Albert du Plessis (eienaar van Rhythm Records – red.) wou toe om een of ander rede dit nie meer uitgee nie - ek dink dis nie kommersieël genoeg nie - maar al die werk was klaar gedoen, met ander woorde die produksiekoste en so meer was reeds aangegaan. Lanie van der Walt het egter sy eie etiket, Wolmer Records, en toe besluit ons om dit dan self uit te gee om eerstens darem net die produksiekoste te verhaal. Dit was toe nogal wonderlik om dit so gou reg te kry.
PB: Soos ek hierbo gesê het, wou ons eintlik glad nie die media by hierdie album betrek het nie. Dit was ons toe nie beskore nie, omdat Bowline dit eenvoudig ter wille van blootstelling moet doen (en ek verstaan dit heeltemal). Ons het baie goeie resensies gekry met so ‘n bietjie kritiek soos jy genoem het. Die volgende is egter belangrik:
PB: Ek kan nie die onderhoud onthou nie (soos ek baie ander goed ook nie kan onthou nie!) Maar dit strook met wat ek lankal wou doen - om weer ‘n behoorlike Jack Hammer album te maak, veral ook om Johnathan (Martin, Jack Hammer se tweede kitaarspeler – red.) meer tot sy reg te laat kom. Die afgelope jare het my denke en navorsing my gelei na ‘n baie meer radikale opvatting van die wêreld en die geskiedenis soos ons dit geleer is. Die Westerse beskawing blyk vir my ‘n uiters vlak en gierige entiteit te wees waar alles op ‘n mal, gejaagde wins en nogmaals wins gebaseer is. Die aarde is in ‘n gevaarlike tyd waar die mens die planeet kan vernietig en tog lyk dit of die G8 en ander lande nie notisie neem hiervan nie. Van moraliteit kan mens nie eers praat nie. Afrika is vir eeue lank geplunder en gebrutaliseer deur o.a. Katolieke, Moslems, Protestante, konings, magnate en maatskappye. Dit het soveel skade aan die psige van die Afrikaan gedoen dat dit nog lank gaan vat om heeltemal te genees. Die wit Afrikaner het self gevoel hoe dit is met die oorname deur Brittanje in 1902. Vir my het Afrika ‘n bekoring soos geen ander plek op aarde nie. Die plante en diere en reuke en mense en berge en vlaktes en veral die Ooskus met die warm oseaan. Mosambiek kon net sowel die Tuin van Eden gewees het as dit nie soveel lyding en ellende onder die witman gehad het nie, in hierdie geval natuurlik die Portugese koloniste. Skrikwekkend dat hulle eie taal amper uitgewis is en almal Portugees praat. Ek wonder of dit ooit sal herstel. DVA: Die Vrye Afrikaan glo dat ‘n skeppende wisselwerking tussen Afrikaner en Afrikaan groot moontlikhede vir die toekoms van Suid-Afrika en selfs Afrika inhou. The Pilgrim is tematies sowel as musikaal, byvoorbeeld met die ongelooflike stemwerk van Makuzeni, ‘n beliggaming van hierdie skeppende wisselwerking. Wat dink jy is die voorwaardes vir so ‘n wisselwerking om te slaag, op musikale maar selfs op wyer terrein? PB: Gelukkig het die Afrikaner ook groot geeste gehad wat lankal hulle vooroordele afgeskud het en groot impak gehad het op die verandering wat plaasgevind het in ons land. Vir my bly die kern van enige dialoog of samewerking met Afrikane om eerstens ons meerderwaardigheid af te skud en te besef dat ons dalk nie so ontwikkeld is soos ons dink nie net omdat meeste van ons geld het. Tweedens sal ons ons geskiedenis moet suiwer van al die valshede wat aan ons opgedwing is. Die witman veral, as hy hier wil bly en voortplant, sal moet meer Afrikaan as Westerling wees. En hy moet ook tot die besef kom dat die chaos waarmee Afrika sukkel eintlik van elders ingevoer is en nie oorspronklik deel was van Afrika se wese is nie. Ongelukkig blyk meeste Afrikaners tans in die laer te wees, en wat my nog meer bekommer is die aantal jongmense wat so regsgesind is asook die vervlakking in die Afrikaanse musiek. As mens die vertroue van die Afrikane kan kry en sorg dat dit nie geskend word nie, is enigeiets moontlik. Maar ons moet ontslae raak van die Us and Them (Pink Floyd)-sindroom.
PB: Maatskaplike kommentaar was nog altyd deel van ons musikale reis, maar dit het altyd vanself gebeur. Dit was nie bewustelik gedoen nie. Vanweë die menslike toestand is daar altyd iets wat krap, veral wat ongeregtigheid en gierigheid betref. Soos wat jy ook al gesê het: wanneer sal ons na ‘n meer menslike samelewing streef? Korporatiewe beheer van die vermaaklikheidswêreld duld nie juis meer sogenaamde protesmusiek nie, veral as dit hulle betrek nie! Maar die tekens is dat die internet groot veranderinge in die kunswêreld sal bring, m.a.w. dat mens se keuses soveel wyer gaan raak en sodoende sal die skrikwekkende bemarkingsaanvalle wat op TV en radio op ons losgelaat word dalk aansienlik moet verander of hopelik wegraak. G’n mens op aarde kan tog sê dat die geweldige hoeveelheid tyd wat aan advertensies toegestaan word op TV, hulle nie irriteer nie . Maar dit word maar aanvaar. Goebbels, dink ek, het gesê, “As jy ‘n leuen lank genoeg herhaal, sal mense dit uiteindelik glo” (of so iets). Dit is verstommend dat daar nie meer maatskaplik bewuste musiek op TV en radio is nie, alhoewel daar ‘n magdom kunstenaars is wat dit bedryf, veral ook oorsee. Dit dui net op een ding: korporatiewe beheer. DVA: Snitte soos G8 sinspeel op politici se miskenning van gewone mense. Hoe belangrik dink jy is die erkenning en selfstandigheid van gemeenskappe vandag, veral in Afrika? En kan musiek ‘n rol hierin speel? PB: Die snit “G8” is reeds drie jaar gelede geskryf en blyk elke jaar meer relevant te word! Dit lyk vir my as leek op die gebied van ekonomie of die ryk lande van die wêreld steeds net hul eie belange probeer afdwing op die ontwikkelende lande. Hierdie uiterste kapitalisme stuur op ellende af, asof dit nie al genoeg ellende veroorsaak het nie. En dis alles oor gierigheid. Dit sal wonderlik wees as Afrika, en verskillende gemeenskappe binne-in Afrika meer selfstandig kan raak. Volgens oorlewering - of geskiedenis, as jy wil - was die vasteland aanvanklik juis so opgestel: ‘n magdom van klein gemeenskappe wat selfstandig was. Die koloniste, slawehandelaars en religieuse fanatici het die vasteland omskep en opgedeel soos dit nou lyk.
PB: Ons het reeds aan hierdie aspek geraak, maar dit verdien meer aandag. Jy is heeltemal reg. Die swak gehalte van kommersiële musiek is beslis te danke aan korporatiewe beheer. Dis net soos die rolprentbedryf: Hollywood het geen bekendstelling nodig nie. Uiters swak rolprente word op die wêreld losgelaat en so oorweldigend bemark dat dit noodwendig geld maak. En dan volg die opvolgreekse! Die musiekbedryf word volgens meeste kenners beheer deur slegs 5 groot maatskappye: Sony, BMG, Universal, EMI en nog een. Hulle het oor die jare beheer gekry van kleiner, onafhanlike groepe, asook radiostasies en TV. Monopoly is die naam van die spel! Dis mos g’n vrye mark nie! Dit het gelei tot ‘n vervlakking in populêre musiek. Meet gerus vandag se radiomusiek aan dié van die 1960’s en 70’s.
PB: Die geluk van dertig jaar op die langpad is dat mens ‘n sesde sintuig ontwikkel. Die vraag is: is dit rock & roll of nie? Die groep Jack Hammer is al 20 jaar oud. Dis heelwat ouer as die KKNK (Klein Karoo Nasionale Kunstefees – red.). Ek dink daar is iets fout met die hele feesbeheptheid deesdae, te min kuns en hopeloos te veel sokkie en ander nostalgiese, outydse produksies. Dalk deel van die laertreksindroom in die tydperk na die verlies van politieke mag? Die rockvertonings is gewoonlik baie lekker, moet ek bysê, maar dis net nog ‘n optrede, as jy weet wat ek bedoel, en deesdae kry mens ook nie ondersteuning ten opsigte van reis en verblyf nie. Op die koop toe vat hulle nog tussen 30% en 40% van jou inkomste. So jy kan eintlik op enige ander plek wees. Kunstefeeste in die ware sin van die woord behoort tog juis ‘n hupstoot vir kunstenaars in die geheel en gesoute kunstenaars in die besonder te wees, of hoe? ‘n Viering van ware kuns. Ek glo nie dit gebeur hier by ons nie. Miskien is dit ook ‘n geval van too many chiefs, not enough Indians. Wie beheer nou eintlik die feeste ? Is dit nie die mediareus Naspers nie? En hoeveel komitees, ens.? En wat is die einddoel? Om wins te maak. |